Polisen David Asker vill att A-traktorer förbjuds.
Polisen David Asker vill att A-traktorer förbjuds. - Foto: Privat & Johan Nilsson / TT

Polisens efter dödsolyckorna: ”Därför ska ungdomar inte köra A-traktor”

Trafikolyckorna med A-traktorer ökar lavinartat. Trimmade fordon och ovana förare är två förklaringar till den olyckliga statistiken.
– 15-åringar är inte tillräckligt mogna för att vara i trafiken, säger trafikpolisen David Asker till Nyheter24.


Antalet A-traktorer har ökat med 65,9 procent i Sverige det senaste året – och i takt med det har olyckorna kommit. Bara i år har fyra ungdomar dött och 15 skadats allvarligt i trafikolyckor med EPA-traktorer, enligt statistik från SVT.

Många röster har höjts för att få bort fordonet från vägarna, här kan du läsa: Fyra ungdomar har dött – nu vill polisen förbjuda A-traktorer: ”Är det värt det?”. 

Polisen: Förbjud A-traktorer

En som tycker att A-traktorerna ska förbjudas är David Asker, gruppchef för trafiksektionen i Bergslagen. 

– Jag förstår behovet för ungdomar som bor på landsbygden, att det är lätt och smidigt, säger han till Nyheter24, och forsätter: 

– Jag är inte helt oförstående, men överväger det konsekvenserna och kostnaderna? 

Enligt David Asker finns flera anledningar till att A-traktorerna är inblandade i så många olyckor. Ett stort problem är att det är så lätt att trimma fordonen – att så många väljer att göra det. 

– Det är jättevanligt. Vi kan jobba hur mycket som helst med det. Det är inte sällan vi träffar på fordon som kör 100 kilometer i timmen, säger han.  

Sex ungdomar skadades, ingen av dem allvarligt, i en olycka utanför Trelleborg förra veckan.

Därför ska ungdomar inte köra epa 

Ett annat problem är förarnas ålder och ovana i trafiken. I dag får alla som fyllt 15 år köra A-traktor, och man behöver endast körkort för moped eller traktorkort.

– I mina ögon är det barn som framför fordonen. Man är inte mogen nog att vara i trafiken när man är så ung, säger David Asker och fortsätter: 

– De har inte någon utbildning för att köra fordonet, och framför allt inte i de hastigheterna som det blir när de är trimmade. Nu krävs bara moppekort, man behöver inte ens ha kört A-traktor innan.

Ett annat problem är antalet ungdomar som färdas i A-traktorerna – ofta utan bälte. 

– Det finns en tendens att ha baksäten i bilarna, och då får man in fler folk. Man använder inte heller bälte, så det är ännu en säkerhetsrisk, säger David Asker.

Här kan du läsa om ungdomar i A-traktorer som vägrar använda bälte: "Behövs inte".

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!