Snart kan du se kometen när den passerar jorden.
Snart kan du se kometen när den passerar jorden. - Foto: Pexels

Kometen sågs senast för 50 000 år sedan – då kan du se den

Kometen, kallad C/2022 E3 (ZTF), sågs senast för 50 000 år sedan – innan astronomin ens var uppfunnen. Men nu kommer den snart passera jorden igen och tittar man upp vid rätt tillfälle kan man snart se den igen, med bara blotta ögat.

Astronomer upptäckte kometen, som går under namnet C/2022 E3 (ZTF), i mars 2022. Detta var första gången någonsin som kometen skådats av forskare, eftersom den senast passerade jorden för 50 000 år sedan.

Sedan dess har kometen, enligt Nasa, blivit både ljusare och tydligare, vilket bland andra DN rapporterat om.

Kometen C/2022 E3 – datumet då du kan se den

Faktum är att man snart kommer att kunna se C/2022 E3 (ZTF) med blotta ögat – åtminstone om man har tur och vet vad man ska titta efter.

Kometen, vilken är en kilometer i diameter, ska visa sig som ett grönt sken och Nasa uppger att den passerar  jorden den 2 februari. Den 12 januari är den som närmast solen, enligt DN.

”Kometer är notoriskt oförutsägbara. Men om den fortsätter att ljusna kommer det att vara enkelt att upptäcka den med kikare eller så kommer den till och med att vara synlig för ögat på en mörk himmel”, skrev Nasa i bloggen What's Up tidigare i januari.