Espresso House får hård kritik.
Espresso House får hård kritik. - Foto: Pexels och Jenny Kane/AP/TT

Kundernas rasar mot svenska fikajätten: "Helt sjukt"

Anställda vid kafékedjan Espresso House vittnar om svåra missförhållanden i en intervju med Aftonbladet. Nu hotar flera kunder med bojkott i sociala medier.
"Fikar på annat håll tills ni rensar upp och faktiskt gör något åt saken PÅ RIKTIGT!", skriver en person på Facebook.


För tre år sedan granskade Aftonbladet kaféjätten Espresso House och man kunde då rapportera om allvarliga missförhållanden i form av exempelvis orimlig arbetsbelastning och oavlönad övertid.

Nu kommer vittnesmål från anställda om fortsatta missförhållanden, däribland från 20-åriga Sabina som, under sin sista arbetsdag, skriver följande på företagets intranät:

”...att blöda näsblod varje dag, inte få sjukskriva sig för att jag ’låter tillräckligt levande’ och att uppleva mobbning av högre uppsatta.”

Till Aftonbladet säger koncernchefen Anssi Thureson att man vidtagit åtgärder under de senaste åren.

– Målet är att alla våra anställda ska trivas. Vi jobbar väldigt hårt för att det ska bli så.

Kritiken mot Espresso House: "Helt sjukt"

I Espresso House sociala medier låter inte kritiken vänta på sig. 

"Skulle vara mycket godare om den serverades utan en bismak av Sweatshop - dvs serverad av personal som behandlas mer som anställda än som livegna slavar.", skriver en person på företagets Facebook-sida, med hashtaggen #bojkott.

"Dags att bojkotta ert ruttna företag!! Stackars anställda som mobbas och stressas ihjäl!!! Usch - fikar på annat håll tills ni rensar upp och faktiskt gör något åt saken PÅ RIKTIGT!! Skärpning!", skriver en annan. 

"Tycker det ni håller på med är uppriktigt sagt helt sjukt och fullständigt oacceptabelt. Jag kommer att säga upp min prenumeration hos er tills ni behandlare era anställda med respekt", skriver en tredje.

Foto: Skärmavbild/Facebook/Espresso House Sweden AB

Espresso House: "Ska känna sig uppskattade"

Som svar på kommentarerna hänvisar Espresso House till ett uttalande på företagets hemsida.

"På Espresso House är medarbetarna själva hjärtat av verksamheten. Vår verksamhet börjar och slutar med dem och kommer till liv i mötet med våra gäster. Utan nöjda och sedda medarbetare som trivs hos oss har vi ingen hållbar verksamhet i längden, det är vi helt säkra på.", skriver man.

Foto: Caisa Rasmussen/TT

Anssi Thureson uppger också att han sett de utmaningar som de anställda möter i sitt arbete.

"Medarbetarnas välmående är min högsta prioritet. Jag vill att våra medarbetare ska känna sig uppskattade för det fantastiska arbete de gör. Jag ser ett klart samband mellan nöjda medarbetare, kvalitet mot gäst och en hållbar verksamhet i längden, så därför kommer vi att investera 81 miljoner SEK under 2023 i löneförhöjningar", säger han.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!