Dollarstore är i blåsväder efter en reklamkampanj i Södertälje.
Dollarstore är i blåsväder efter en reklamkampanj i Södertälje. - Foto: Stella Pictures

Ilska mot Dollarstores reklam: ”Förknippas med satan”

Dollarstores Halloween-reklam har kallats både olämplig och opassande. Nu svarar lågpriskedjan på kritiken.
– Människor är experter på att tolka budskap och tillskriva dem mer betydelse än vad de egentligen är menade för, säger Kelly Backlöf, marknadschef Dollarstore, till Nyheter24.


Den som kör in i Södertälje på Strängnäsvägen från E20 möts av lågpriskedjan Dollarstores kampanj inför Halloween. 

På en stor utomhusskylt står det "Welcome to hell" (välkommen till helvetet på svenska) med flammande bokstäver.

17-åriga flickor stal färg på Dollarstore – kladdade ner butiken och leksaker

Kritik mot Dollarstores kampanj

Reklamskyltarna sitter vid infarten till Geneta och Ronna, två områden som drabbats av skjutningar de senaste åren, och kampanjen har fått kritik i sociala medier och av boende i området.

– Vi tycker att det är klart olämpligt att de sätter upp en sådan skylt här. Särskilt som att det bor så många troende här som ser helvetet som något som förknippas med det onda och med satan, säger Robert Halef, ordförande för stiftsstyrelsen för Syriskortodoxa patriarkatets ställföreträdarskap i Sverige till Länstidningen.

Inte heller Aljoša Lagumdžija, vd för Södertälje city, tycker reklamen är passande.

– Budskapet rimmar inte med vad vi i Södertälje city vill åstadkomma med allt positivt kring stadskärnan, säger han till LT.

Reklamen sitter även i tunnelbanan i Stockholm. Foto:Alma Yttergren

Dollarstore möter kritiken: "Självdistans" 

Kelly Backlöf är markandschef på Dollarstore och säger att hon förstår att reklamen väcker känslor, men att syftet enbart är att uppmärksamma kedjans sortiment.

– Människor är experter på att tolka budskap och tillskriva dem mer betydelse än vad de egentligen är menade för, säger hon till Nyheter24.  

Enligt Kelly Backlöf är tanken bakom reklamen att man antingen älska eller hatar Dollarstore. 

– Utmaningen ligger i att hitta ett koncept som talar lika mycket till fansen som till skeptikerna. Verktygen är självdistans och självironisk humor. I Halloween-kontexten blir det både roligt och relevant att skoja om det som våra motståndare tänker: "Dollarstore is hell”.

Kunderna rasar på Icas reklam: "För helvete sluta"

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!