Pensionsmyndigheten får återigen allvarlig kritik av Justitieombudsmannen (JO).
Pensionsmyndigheten får återigen allvarlig kritik av Justitieombudsmannen (JO). - Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT/Janerik Henriksson/TT

Pensionsmyndigheten får skarp kritik för sin bristande service: "Oroväckande"

Pensionsmyndigheten får återigen allvarlig kritik av Justitieombudsmannen på grund av långsam och bristande service.


Pensionsmyndigheten får återigen allvarlig kritik av Justitieombudsmannen (JO) för brister i tillgänglighet och service, denna gång mot bakgrund av en anmälan från en man i Vellinge, vilket även Siren rapporterat om.

Dröjde nästan ett år innan ett klagomål följdes upp

I ett fall dröjde det nästan ett år innan myndigheten följde upp ett klagomål från mannen. Det tog sju månader innan ett senare överklagande lämnas vidare till domstol, något som JO anser är "oroväckande" ur den enskildes rättsäkerhetspersktiv.

Enligt JO ska Pensionsmyndigheten inte ha uppfyllt sin serviceskyldighet och ha dröjt med att lämna över ett överklagande till domstol.

Pensionär? Här är tillägget som garanterar dig 6 719 kronor i månaden

Pensionsmyndigheten utlovar förbättringsåtgärder

I JO:s bedömning står det att “En myndighet ska se till att kontakterna med enskilda blir smidiga och enkla samt utan onödigt dröjsmål lämna den enskilde sådan hjälp att han eller hon kan ta till vara sina intressen.”.

Pensionsmyndigheten har i ett yttrande i ärendet till Justitieombudsmannen beklagat bristerna och utlovat nya hanterings- och förbättringsåtgärder.

Så många äldre går hellre i pension än fortsätter arbeta

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!