Ett barn dog hemma av uttorkning och lunginflammation, på grund av bristande samtalshantering på 1177. Det visar utredningen hos Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).
Ett barn dog hemma, på grund av bristande samtalshantering på 1177. Nu medger Västra Götalandsregionen i en lex Maria-anmälan att 1177 hanterade situationen bristfälligt, vilket även Siren rapporterat om.
Föräldrar till ett barn med luftvägsinfektion ska ha ringt 1177 flera gånger om att barnet kräktes upp allt hen fick i sig. Patienten blev kvar hemma efter rådgivningen och dog några timmar senare av uttorkning och lunginflammation.
Sjuksköterskorna på 1177 informerade sig inte tillräckligt om den unges tillstånd och drog förhastad slutsats om att det var magsjuka, enligt utredningen.
Barnet borde tydligare ha hänvisats till sjukhus, enligt anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera eller svara på andra kommentarer.