Viaplay tvingas böta för långa reklampauser under en hockeymatch.
Viaplay tvingas böta för långa reklampauser under en hockeymatch. - Foto: Erik Simander/TT & Janerik Henriksson/TT.

Viaplay tvingas böta 50 000 – hade för lång reklam

Under en och samma hockeymatch sände Viaplay två stycken reklampauser som gick över tid och gjorde att tittarna missade en del av programmet. Nu döms företaget till böter.


Under sändningen av en hockeymatch i junior-VM mellan Sverige och Schweiz 2022 fortsatte Viaplay att visa reklam trots att matchen hade återupptagits efter avbrottet. Detta hände två gånger under en och samma match. 

Krisande Viaplay möblerar om

Tittarna missade 26 sekunder av matchen efter första avbrottet och 46 sekunder efter den andra reklampausen eftersom Viaplay inte avbröt reklamen i tid. Nu döms Viaplay för första gången till att betala en straffavgift. Men det är inte första gången som Viaplay fälls.

Viaplay chockhöjer priset – så mycket dyrare blir det

Inte första gången Viaplay begår annonsbrott

Enligt yrkanden som Nyheter24 har tagit del av via nyhetsbyrån Siren, har Viaplay, då NordicEntertainment Group AB (Nent), tidigare fällts för att ha brutit mot bestämmelsen ominplacering av annonsavbrott. 

Då gällde det reklampausen i en film, som enligt yrkanden "var placerat på ett sådant sätt att detavbröt ett pågående händelseförlopp". Eftersom det då var första gången Viaplay fälldes begärde man ingen straffavgift.

Grönt ljus för dramatisk krisplan för Viaplay

Efter de långa reklampauserna i hockeymatchen döms nu Viaplay till att betala 50 000 kronor i straffavgift. Viaplay själva hävdar att reklampauserna styrdes av sändningsleverantören och att de därför inte kunde påverka längden på annonserna, men förgäves. 

Ica-reklam fälls av Reklamombudsmannen – vilseleder kunderna

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!