Lidl-appen både kritiseras och hyllas av kunderna.
Lidl-appen både kritiseras och hyllas av kunderna. - Foto: Christine Olsson/TT & Isabell Höjman/TT

Kundernas hårda kritik mot Lidl: ”Diskriminerande”

Lidl har i ett inlägg på Facebook mött kritik från kunderna då de är missnöjda med hur medlemskapet i appen är utformat. Men det är inte alla som håller med. I ett mejl till Nyheter24 svarar nu även Lidl på varför medlemskapet är utformat som det är när det gäller rabatter och erbjudanden.


Den tyska lågpriskedjan Lidl har vuxit rejält sedan man slog upp dörrarna till den första butiken i Sverige 2003. I dag finns det över 200 butiker runt om i landet och företaget omsätter årligen flera miljarder kronor.

Ett sätt att ge något tillbaka till kunderna och således bygga kundkretsen är att erbjuda bonusar och rabatter. I Lidl Plus-appen kan varje medlem ta del av kuponger och bonusar varje vecka. 

I ett inlägg på företagets Facebook-sida har de delat med sig av information om att vissa varors rabatt förlängs.

"Vi skämtar inte när det kommer till matpriser... Därför förlänger vi vår kampanj där du får 20 procent rabatt på över 200 varor från Matriket", skriver Lidl i sitt inlägg.

Coop-ägarnas pengaregn – så många miljarder fick de 2023

Icas stora miss – tryckte fel datum på populära varan

Kundernas missnöje mot Lidl-appen: "Strävar bakåt"

Men nyheten har inte bara tagits emot av glada tillrop hos kunderna. Det är en hel del som vädrar sitt missnöje i kommentarsfältet och flera kunder har till och med inlett en bojkott mot matjätten. 

Missnöjet kretsar främst kring det faktum att kunderna i appen behöver aktivera kuponger och rabatter, vilket inte uppskattas av alla.

"Varför måste man aktivera erbjudande i appen? Den är långsam och svår att hantera. Låt oss kunder få en enklare och bättre upplevelse genom att helt enkelt visa legitimation eller koppla bankkortet till ert medlemssystem", skriver en kund.

"Appen är diskriminerande. Utesluter de som inte använder smartphone och appar. Min mamma kan inte och pappa är inte intresserad. Ica och Coop har det kopplat till betalkortet och då funkar det ju smidigt. Minns att när Ica och Coop började med erbjudande kopplat till ett medlemskort. Nu är de kopplade till betalkort, en vettig utveckling. Men som någon skriver. Lidl strävar bakåt. Förstår inte varför de missunnar alla billigare varor", skriver en annan. 

"Lidl har så dåliga ingredienser numera att jag slutat handla. Jag brukade göra all min shopping där innan. Jag har gått över till Coop och lite på Ica Maxi", skriver en tidigare kund.

Dock finns det en hel del som också tar Lidl i försvar och berömmer appen och dess funktion.

"Tack för att ni förlänger erbjudandet. Arla höjer sina priser, bra att ni står emot trenden", skriver en person.

"Tycker appen är toppen. Allt kan förberedas innan man ens går in i affären. Inget tar nån extra tid", skriver en annan.

"Älskar appen!", slår en trejde fast. 

Lidl:s nya drag – panta mobilen och tjäna upp till 12 000

Foto: Skärmavbild Facebook/Lidl Sverige
Foto: Skärmavbild Facebook/Lidl Sverige

Här är matbutiken med Sveriges sämsta service

Lidls svar på kritiken: "Det är lite knöligare"

I ett mejl till Nyheter24 svarar nu Lidl på varför appen är uppbygd på det sätt den är och vad syftet är med att låta kunderna aktivera erbjudanden och rabatter på egen hand.

"Vi vill tillhandahålla våra kunder både intressanta och personliga erbjudanden. Våra kuponger kommer bli mer och mer personliga och syftet med att aktivera dem är att kunden ska kunna välja vid vilket tillfälle som passar bäst för att aktivera dem", skriver Jenny Canborn Eenfeldt, presskontakt Lidl Sverige.

Foto: Johan Nilsson/TT

När det kommer till att vara medlem utan att äga en smartphone, så verkar det vara fullt möjligt om än lite svårare.

"Man kan skapa konto via till exempel en padda eller en bekants smartphone och uppge sitt telefonnummer i kassan för att identifiera sig som kund. Så länge kupongerna är aktiverade så räcker det med att kunna ange telefonnummer. Det är lite knöligare så klart, men det är fullt möjligt". 

I händelse av att du som kund glömt att aktivera ett erbjudande eller en rabatt i appen, är det priset du betalat det som gäller. Det går alltså inte att registrera rabatter i efterhand.

"Det är tyvärr inte möjligt att aktivera kuponger i efterhand eller efter att ett köp har genomförts. Det är därför viktigt att man aktivt väljer och aktiverar de kuponger man är intresserad av innan man handlar för att dra nytta av rabatterna", skriver Canborn Eenfeldt.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!