På bara några år har Sverige sett en stor utbredning av ett nytt fordon: Elsparkcyklar. På gator och i cykelställ har har sparkcyklar av olika tillverkare samlats. Samtidigt som elsparkcyklarna har blivit fler har också olyckorna som involverar fordonet ökat.
Förslaget: Alkolås på elsparkcyklar
I en intervju med SVT Västernorrland säger överläkaren Alfred Janson Lantz på Sundsvalls sjukhus att elsparkcyklarna borde förses med alkolås. I sitt yrke har han sett att antalet skallskador och skador på ansiktet ökat.
– Skador som dessa såg vi inte alls för några år sedan, sa Alfred Janson Lantz, till kanalen.
Enligt Lantz drabbar olyckorna folk i alla åldrar.
– Det är alla åldrar, framförallt folk som dricker alkohol. De allra äldsta hoppar väl inte på av ren självbevarelsedrift, säger överläkaren till SVT.
LÄS MER:
Polisen: Långt ifrån alla olyckor sker på grund av berusning
Nyheter24 har pratat med Fredrik Ehrström, yttre befäl på Södermalmspolisen i Stockholm om huruvida alkolås skulle kunna förebygga olyckor med elsparkcyklar.
– Till viss del skulle alkolås på elsparkcyklar kunna hindra fler olyckor. Dock sker det även många olyckor i nyktert tillstånd genom att man bryter mot gällande trafikregler, säger han.
Elsparkcyklar har under den senaste tiden varit involverade i både singelolyckor och kollisioner med andra fordon eller fotgängare, berättar Ehrström. Men ett införande av alkolås skulle långt ifrån förhindra alla olyckor.
– Olycksrisken ökar självklart ifall man är påverkad av alkohol eller droger och om det till exempel är mörkt ute. Vi ser dock att man fortfarande skjutsar i hög utsträckning och det är beklämmande att se vuxna som envisas med att skjutsa sina barn, säger Ehrström och fortsätter:
– Det är till exempel ingenting man skulle göra på en vanlig cykel. Där har man fortfarande ett högt säkerhetstänk med cykelsits och hjälm till sitt barn.
Samtidigt menar Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, att en betydande del olyckor inträffar när föraren är berusad.
"En norsk studie visar att alkohol förekom i fyra av tio olyckor med elsparkcyklar. I Sverige finns en studie som visar på intag av alkohol i tre av tio olyckor, så det finns anledning att tro att läget är ungefär detsamma här.", skriver utredaren Susanne Wallhagen i ett pressmeddelande från VTI i januari 2024.
LÄS MER:
Polisens arbete med olyckorna ger resultat
Enligt siffror från Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar trappats upp sedan de blev ett vanligt inslag i stadsmiljön.
År 2021 rapporterades 2 523 olyckor med elsparkcyklar i Sverige. År 2022 var samma siffra 3 326. I fjol rapporterades hela 3 444 olyckor involverande elsparkcyklar.
Hos Ehrström på Södermalmspolisen har man arbetat länge med olyckor och elsparkcyklar. Arbetet verkar dessutom ha gett resultat.
– Hos oss tycker vi ha sett att olyckorna har minskat och regelefterlevnaden blivit något bättre. Vi har även regelbundna kontroller och informerar ofta om det i våra sociala medier. Vi har även haft diskussioner med uthyrarna om zoner med hastighetsbegränsning vilket självklart påverkar skadeutfallet, säger han till Nyheter24.