Nyheter24
Annons

Kravet: Alkolås på elsparkcyklar

Publicerad: 2 aug. 2024, kl. 11:18
Polisen arbetar med de ökade antalet olyckorna med elsparkcyklar. Andra föreslår införandet av alkolås. Foto: Anders Wiklund/TT & Christine Olsson/TT.

På bara några år har Sverige sett en stor utbredning av ett nytt fordon: Elsparkcyklar. På gator och i cykelställ har har sparkcyklar av olika tillverkare samlats. Samtidigt som elsparkcyklarna har blivit fler har också olyckorna som involverar fordonet ökat. 

Förslaget: Alkolås på elsparkcyklar 

I en intervju med SVT Västernorrland säger överläkaren Alfred Janson Lantz på Sundsvalls sjukhus att elsparkcyklarna borde förses med alkolås. I sitt yrke har han sett att antalet skallskador och skador på ansiktet ökat. 

– Skador som dessa såg vi inte alls för några år sedan, sa Alfred Janson Lantz, till kanalen.

Enligt Lantz drabbar olyckorna folk i alla åldrar.

– Det är alla åldrar, framförallt folk som dricker alkohol. De allra äldsta hoppar väl inte på av ren självbevarelsedrift, säger överläkaren till SVT.

LÄS MER: 

Polisen: Långt ifrån alla olyckor sker på grund av berusning

Nyheter24 har pratat med Fredrik Ehrström, yttre befäl på Södermalmspolisen i Stockholm om huruvida alkolås skulle kunna förebygga olyckor med elsparkcyklar.

Annons

– Till viss del skulle alkolås på elsparkcyklar kunna hindra fler olyckor. Dock sker det även många olyckor i nyktert tillstånd genom att man bryter mot gällande trafikregler, säger han.

Elsparkcyklar har under den senaste tiden varit involverade i både singelolyckor och kollisioner med andra fordon eller fotgängare, berättar Ehrström. Men ett införande av alkolås skulle långt ifrån förhindra alla olyckor.

– Olycksrisken ökar självklart ifall man är påverkad av alkohol eller droger och om det till exempel är mörkt ute. Vi ser dock att man fortfarande skjutsar i hög utsträckning och det är beklämmande att se vuxna som envisas med att skjutsa sina barn, säger Ehrström och fortsätter:

– Det är till exempel ingenting man skulle göra på en vanlig cykel. Där har man fortfarande ett högt säkerhetstänk med cykelsits och hjälm till sitt barn.

Samtidigt menar Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, att en betydande del olyckor inträffar när föraren är berusad. 

"En norsk studie visar att alkohol förekom i fyra av tio olyckor med elsparkcyklar. I Sverige finns en studie som visar på intag av alkohol i tre av tio olyckor, så det finns anledning att tro att läget är ungefär detsamma här.", skriver utredaren Susanne Wallhagen i ett pressmeddelande från VTI i januari 2024. 

LÄS MER: 

Polisens arbete med olyckorna ger resultat

Enligt siffror från Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar trappats upp sedan de blev ett vanligt inslag i stadsmiljön. 

År 2021 rapporterades 2 523 olyckor med elsparkcyklar i Sverige. År 2022 var samma siffra 3 326. I fjol rapporterades hela 3 444 olyckor involverande elsparkcyklar.

Hos Ehrström på Södermalmspolisen har man arbetat länge med olyckor och elsparkcyklar. Arbetet verkar dessutom ha gett resultat. 

– Hos oss tycker vi ha sett att olyckorna har minskat och regelefterlevnaden blivit något bättre. Vi har även regelbundna kontroller och informerar ofta om det i våra sociala medier. Vi har även haft diskussioner med uthyrarna om zoner med hastighetsbegränsning vilket självklart påverkar skadeutfallet, säger han till Nyheter24.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons