Långa väntetider hos Försäkringskassan: "Vi beklagar"
Handläggnings- och väntetider hos Försäkringskassan är långa. Charlotte Jernström, som jobbar på myndigheten, berättar för Nyheter24 att de saknar resurser.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Flera svenska myndigheter har långa handläggningstider, alldeles för långa menar fackförbundet ST. I en intervju med TV4 Nyheterna belyser ordförande för ST, Britta Lejon, att myndigheterna har otillräckliga resurser för att anställa människor, något som enligt henne kan ligga bakom de långa väntetiderna.
Lejon riktar stark kritik mot regeringen, som hon menar sysslar med "dumsnålhet".
– Vi måste göra ett mer modernt sätt att styra myndigheterna, för nu är det dumsnålhet man håller på med, säger hon till kanalen.
LÄS MER:
Nytt förslag: Då ska din chef anmäla dig till Skatteverket
Skatteverket: Det måste du ha gjort innan 9 augusti
Försäkringskassan har förlorat 1 700 medarbetare på ett år
Det är bland annat Socialtjänsten, Pensionsmyndigheten och Transportstyrelsen som är drabbade. Några som har mött mycket kritik för sin långa handläggningstid är Försäkringskassan.
– Det stämmer att vi har långa handläggningstider just nu vilket vi beklagar, säger Charlotta Jernström på Försäkringskassan till Nyheter24.
Handläggningstiderna gäller framför allt ersättning som sjukpenning och bostadsbidrag.
Samtidigt som handläggningstiderna blir längre blir också telefonköerna till myndigheten längre. Jernström menar att Försäkringskassan har en mycket ansträngd ekonomi och i ett pressmeddelande från myndigheten framkommer det att de har förlorat cirka 1 700 medarbetare på ett år.
Jernström pekar på två huvudsakliga anledningar till den ansträngda ekonomin.
– Det beror bland annat på nya ofinansierade uppgifter som tillkommit till uppdraget, som stärkt rätt till assistans, omvårdnadsbidrag och merkostnadsersättning, säger Jernström och fortsätter:
– Men också den allmänna kostnadsökningen i samhället har påverkat våra löpande utgifter.
LÄS MER:
Försäkringskassan: Så känner du igen bluff-mejlen
Här är utbildningen du får 26 000 kronor för att plugga
Försäkringskassan ansträngd: "Behöver skjutas till pengar"
I pressmeddelandet "Ökade handläggningstider och väntetider i telefon" skriver Försäkringskassan att många ringer för att få veta hur lång tid det kommer ta innan de får sina pengar, något som man kan se under "Utbetalningsdatum och handläggningstider".
På Försäkringskassan anser man att något måste förändras innan handläggningstiderna kan kortas ned.
– I vårt underlag inför höstbudgeten har vi lyft till departementet att vår bedömning är att det antingen behöver skjutas till pengar eller att vårt uppdrag dimensioneras annorlunda, berättar Jernström.
Än så länge måste myndigheten prioritera vissa ärenden framför andra. För Nyheter24 berättar Jernström att alla på Försäkringskassan jobbar på så gott de kan.
– Vi prioriterar generellt de som har sin huvudsakliga försörjning från oss, när det är möjligt och alla som jobbar på Försäkringskassan gör allt för att minska effekterna av den ansträngda ekonomiska situationen.