Axfoods beslut att sluta sälja en klassisk produkt rör upp starka känslor.
Axfoods beslut att sluta sälja en klassisk produkt rör upp starka känslor. - Foto: Fredrik Sandberg/TT & Ulf Palm/TT

Willys tar bort klassiska varan – matjätten svarar på ilskan

Willys och Hemköp, som ägs av Axfood, beslutade nyligen att sluta sälja en viss produkt. Detta har fått kunder att reagera rejält.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

De svenska matkedjorna krigar ständigt om kundernas uppmärksamhet för att täcka så stor del av marknaden som möjligt. Detta genom allt från annonsering och nedsatta priser till diverse kampanjer.

Och även om utbudet mellan kedjornas olika butiker i mångt och mycket är snarlikt varandra så finns det varor i vissa butiker som inte finns i andra kedjors butiker. Ibland väljer man istället att fasa ut produkter ur sortimentet. 

MISSA INTE: Ica Bankens dubbla varning till kunderna: "Extra viktigt"

Axfood slutar sälja klassiska varorna

Under resterande del av 2024 kommer detta att göras i två av de svenska matkedjornas butiker. Både Willys och Hemköp, som ägs av Axfood, väljer aktivt att sluta sälja vissa typer av fisk. 

Bakgrunden är att WWF utfärdat ett rött ljus i sin senaste rapport för både räkor och den klassiska svenska surströmmingen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill och strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming, har Axfoods hållbarhetschef, Åsa Domeij, tidigare sagt i ett pressmeddelande.

Istället kommer surströmming sluta säljas helt under 2024 och frysta räkor från Norge kommer finnas att köpa i butikerna, om än tillfälligt.

LÄS MER: Klassiska varan försvinner från Willys och Hemköp: "Förstör"

Foto: Ulf Palm/TT
Foto: Ulf Palm/TT

Kundernas raseri mot Axfoods beslut

Beslutet har fått privatpersoner och kunder att ilskna till. När Sveriges Radio P4 Norrbotten delade nyheten på sin Facebook-sida strömmade hundratals åsikter in i kommentarsfältet.

Vissa kunder vill se stopp för odlad norsk lax och fiske för industri istället. Andra menar att fisken redan är lagd på burk och därför lika gärna kan säljas i år.

”Men för helvete fiskjäveln är ju redan död och inlagd. Hur ska man värna om den fiskens överlevnad då”, skriver en upprörd person.

”Förhoppningsvis slutar dom sälja odlad norsk lax också, annars är det som att sila mygg och svälja kameler”, skriver en annan.

MISSA INTE: Felix stora förändring – efter 25 år

Foto: Facebook/P4 Norrbotten
Foto: Facebook/P4 Norrbotten
Foto: Facebook/P4 Norrbotten
Foto: Facebook/P4 Norrbotten

Kunden: "Har det brunnit i huvudet på Willys?"

Även i Facebook-gruppen ”Vi Surströmmingsälskare”, med över 24 000 medlemmar, rör beslutet att stoppa försäljningen av surströmming upp känslor.

”Men för helvete, bojkotta den norska laxen istället!!! Dit går ju merparten av Östersjöns strömming”, skriver en användare.

”Har det brunnit i huvudet på Willys? Det är ju trålandet med stora fartyg som dammsuger havet på all fisk inte surströmmingsfiske. Fan vad bakfram de tänker”, skriver en annan. 

MISSA INTE: Glassfavoriten har blivit 25 procent dyrare – på tre år

Foto: Skärmavbild Facebook/visurströmmingsälskare
Foto: Skärmavbild Facebook/visurströmmingsälskare
Foto: Skärmavbild Facebook/visurströmmingsälskare
Foto: Skärmavbild Facebook/visurströmmingsälskare

Axfoods svar på kundernas kritik

När Nyheter24 når Axfood svarar företagets hållbarhetschef, Åsa Domeij, att man förstår att många saknar produkten, men att det inte bara varit negativa toner gentemot beslutet.

”Det är förstås tråkigt att inte kunna erbjuda surströmming och vi förstår att många kunder saknar produkten. Vi har också fått positiva reaktioner från kunder och upplever ett starkt stöd för att vi arbetar konsekvent och långsiktigt för ett hållbart fiske”.

Vad gäller surströmmingens framtid i Axfoods butiker säger Domeij att en sak krävs för att den ska komma tillbaka till hyllorna igen.

”Vi kommer att sälja surströmming igen om rödlistningen försvinner, eller om vi kan få tag i surströmming som är tillverkad med råvara från andra bestånd. Vi tror också att surströmmingen som delikatess kan utvecklas om vi får en återhämtning av bestånden, men då måste det industriella trålfisket stoppas”.

Åsa Domeij är hållbarhetschef på Axfood. Foto: Henrik Montgomery/TT
Åsa Domeij är hållbarhetschef på Axfood. Foto: Henrik Montgomery/TT


/
Mat
stats