Ica Banken varnar för bedragare.
Ica Banken varnar för bedragare. - Foto: Janerik Henriksson/TT, Skärmavbild/icabanken.se och Per Larsson/TT

Ica Bankens dubbla varning till kunderna: "Extra viktigt"

Bedrägerivågen har inte avtagit i Sverige. Nu har ännu en bank publicerat en varning till sina kunder.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Under förra året uppgick brottsvinsterna för bedrägerier till drygt 7,5 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning med 22 procent jämfört med 2022, enligt Polismyndighetens nationella bedrägericentrum. Samtidigt anmäldes också fler bedrägeribrott än tidigare. 

Och under 2024 tycks bedrägerivågen inte ha avtagit. Under året har en rad olika myndigheter, däribland Skatteverket och Finansinspektionen, varnat för att bedragare utgett sig för att vara dem i både sms och mejl. 

LÄS MER: Bluff-mejl får myndigheten att larma: "Låt dig inte luras"

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Även företag, vars varumärken utnyttjats i liknande utskick av falska mejl och sms, har uppmanat sina kunder till försiktighet. Bland dessa finns exempelvis BankID, Telia och Folksam. 

MISSA INTE: Transportstyrelsen varnar: "24 timmar på sig att betala"

Ica Banken varnar för bedrägerier

Inte heller banker har lyckats undgå bedragarna. Både Nordea och Handelsbanken har uppmanat sina kunder att vara vaksamma.

LÄS MER: Nordeas varning: "Var misstänksam”

Foto: Oscar Olsson/TT

MISSA INTE: Handelsbankens uppmaning till kunderna: ”Rädda pengarna”

Nu går ytterligare en bank ut och varnar. Denna gång är det Ica Banken som, via sin hemsida, informerat besökare om att deras varumärke utnyttjas av bedragare i flera olika typer av utskick.

"Många kunder får samtal och bluff-sms som ser ut att komma från oss. Ring inte numret i sms:et och klicka inte på några länkar. Det är extra viktigt om du inte har något pågående ärende hos oss", skrev man i en varningsruta på hemsidan i helgen. 

Foto: Skärmavbild/icabanken.se

Ica Banken: Prioriterar säkerheten

När Nyheter24 kontaktar Ica Banken uppger kommunikationschefen Pia Widell Cordén att säkerheten för kunderna är något man "prioriterar högt".

– Något som är bra att veta är att vi aldrig skulle kontakta en kund via e-post, sms eller telefon och be om någon känslig information, såvida kunden inte först initierat kontakten med oss, säger hon och fortsätter:

– Vi är tacksamma för att kunder informerar oss om dessa sms så att vi skyndsamt kan blockera numren. Vi har inte någon överblick över hur många som fått sms:en, eftersom inte alla som drabbas hör av sig till oss. 

Vidare listar Ica Banken, som är en del av initiativet Svårlurad.se, ett antal tips för hur man kan skydda sig mot bedrägerier:

  • Lämna aldrig ut koder, kortkoder, kortnummer eller lösenord. Dessa är personliga och får inte lämnas till någon annan.
  • Förvara aldrig din kortkod i anslutning till ditt kort eller dosa så någon annan kan se den.
  • Tänk på att inte lämna ifrån dig ditt bankkort i miljöer där du inte har uppsikt över kortet.
  • Använd aldrig säkerhetsdosa eller Mobilt BankID på uppdrag av någon för dig okänd person. Särskilt om inte du initierat kontakten.
  • Om någon du inte känner igen ringer och du blir osäker, be att få ringa tillbaka till personen. Ta själv reda på numret för att säkerställa att de ringer från banken eller myndigheten. Ring inte upp ett nummer som uppringaren anger.
  • Var kritisk, om något låter för bra för att vara sant så är det oftast så. Det finns inga snabba, enkla och säkra investeringar.
  • Betala inte i förskott på exempelvis annonser via olika marknadsplatser. Ofta erbjuder en handelsplats säkra betallösningar.

MISSA INTE: Fått mejl från detta företag? Det kan vara bedrägeri

Ica
/
stats