I juni 2025 kommer en ny lag i Sverige som innebär att vissa kommersiella produkter och tjänster måste vara tillgängliga för alla, oavsett funktionsvariationer.
Det gäller till exempel datorer, smartphones, banktjänster, mobila applikationer och e-handel.
Nu hyllas direktivet för sin inklusivitet – och väcker samtidigt oro för den stora omställningen som krävs av företagen.
Vad innebär det nya tillgänglighetsdirektivet?
Det nya tillgänglighetsdirektivet, som träder i kraft 28 juni 2025, ska garantera att fler produkter och tjänster är mer lättillgängliga på ett ändamålsenligt sätt så att vem som helst ska kunna använda dem och förstå deras innehåll, skriver Regeringskansliet.
Anpassningar görs främst genom att eftersträva en universell utformning på produkter, som EU själva benämner som en design för alla. Mer konkret kan det innebära större textstorlek på skärmar, höj- och sänkbarhet på anläggningar eller tydliga användarinstruktioner för myndighetsappar.
Vad händer om ett företag inte uppfyller de krav som ställs? Jo – en kontrollmyndighet kommer att granska att kraven uppfylls, och besluta om sanktionsavgift till lägst 10 000 kronor och högst 10 000 000 kronor om så inte skulle vara fallet.
Lagförslaget hyllas: "Mer inkluderande samhälle"
Det nya direktivet hyllas för att förbättra levnadsstandarden för en stor andel av svenskarna, och bidrar till ett enklare och mer inkluderande samhälle för personer med funktionsvarioner – det skriver webbyrån 040 på sin hemsida.
Idag lever cirka 20 procent av Sveriges befolkning med någon form av funktionsnedsättning, till exempel nedsatt syn- eller rörelseförmåga, enligt Myndigheten för delaktighet (MFD).

Vilka produkter och tjänster är det som omfattas?
Enligt Regeringen, som föreslagit tillgänglighetsdirektivet, är de produkter som omfattas:
- Datormaskinvarusystem (inkluderar persondatorer, datorplattor och smarta telefoner);
- Betalningsterminaler, bankomater, biljettförsäljningsautomater, incheckningsautomater och interaktiva självbetjäningsterminaler (undantag för inbyggda terminaler i fordon, flygplan, fartyg eller tåg);
- Terminalutrustning för konsumenter (router eller modem);
- Läsplattor.

De tjänster som omfattas är istället:
- tjänster som tillhandahålls konsumenter och avser elektroniska kommunikationstjänster;
- e-handelstjänster;
- banktjänster;
- e-böcker;
- tjänster som ger åtkomst till audiovisuella medietjänster samt;
- vissa passagerartransporttjänster.

Stor omställning krävs för många företag
När alla nya produkter och tjänster måste anpassas innebär det en stor omställning för många företag – som blir huvudansvariga för att förändringen faktiskt drivs igenom.
– Det pågår mycket forskning och analyser om hur företags webbplatser ska bli bättre att nå personer med funktionsvariationer, säger Azadeh Sarkheyli, lektor i Informatik vid Högskolan Dalarna, till SVT Nyheter.
Men många är också positivt inställda till förändringen och framhåller att det inte bara är personer med funktionsnedsättningar som gagnas av tillgänglighetsanpasningar, utan alla användare. Med smidigare användarupplevelser och enklare lösningar kan företag förvänta sig ett större antal besökare, och därmed ökad försäljning, skriver 040.
LÄS MER: