- Foto: Oscar Olsson/TT & Fredrik Sandberg/TT

Populärt ölmärke anmäls – kan bryta mot alkohollagen

Ett populärt ölmärke har anmälts till Konsumentverket eftersom deras reklam misstänkts riktas till unga.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Ett populärt svenskt ölmärke har anmälts till Konsumentverket efter sin senaste kampanj. Det är ingen mindre än den populära budget-ölen Ey'Bro. 

Ölen kommer från Åbro Bryggeri som sedan 1856 har bryggt öl i Vimmerby, Småland. Bryggeriet är även känt för att ha tagit fram flera ölsorter som Bryggmästarens, Åbro Original och Fem komma tvåan.

Anmäls efter senaste kampanjen

Ey'Bro har nyligen lanserat en ny burk. Den nya burken går inte bara att hitta på Systembolaget, den syns även på pizzakartonger runt om i Sveriges största studentstäder. 

”Lagom till skolstart lanserar Ey’Bro sitt nya format 50 cl och väljer att gå med brandade pizzakartonger för tredje året i rad. Kampanjen riktar sig mot studenter och löper under 4 veckor i fem av Sveriges största studentstäder; Uppsala, Lund, Linköping, Örebro och Jönköping.”, stod det på Twizzlys hemsida, innan reklamen tvingades tas ned, rapporterar Beernews.

Reklamen har väckt starka reaktioner och ölmärket har anmälts till Konsumentverket. 

Personer skålar med öl. Foto: Stian Lysberg Solum

MISSA INTE: Blossa 2024: Så smakar glöggen och då släpps den

Kan bryta mot alkohollagen 

Konsumentverket riktar skarp kritik mot ölmärket eftersom de anser att kampanjen riktar sig till personer som är yngre än 25 år, vilket bryter mot alkohollagen. 

”Att placera marknadsföring av alkoholhaltig dryck, i det här fallet öl, på en pizzakartong kan ha en lockande effekt på konsumenter och inbringa en känsla av att vilja dricka öl till sin pizza. Marknadsföringsåtgärden bedöms således kunna uppmana till bruk av alkohol på ett sätt som inte kan anses vara förenligt med det särskilda måttfullhetskravet i alkohollagen.”, står det i handlingar från Konsumentverket som Beernews har tagit del av. 

Följt av:

”I beskrivningen av kampanjen framgår det uttryckligen att marknadsföringen riktar sig mot studenter och att kampanjen lanseras lagom till skolstarten i de fem största studentstäderna i Sverige. Det är ostridigt att en del av den stora grupp med studenter som studerar på universitet eller högskola i Sverige är under 25 år, och det får därmed antas vara ett antal studenter i den gruppen som träffas av den aktuella marknadsföringen.” 

MISSA INTE: Systembolaget: Så mycket kostar den dyraste flaskan

Reklamen stoppas 

Åbro har i ett svar till Konsumentverket sagt att de inte håller med om anklagelserna men att de genast kommer att avsluta kampanjen. 

Det är inte bara Åbro som ställs till svar, även pizzakartongföretaget Twizzly som anses ha ett medverkaransvar. Båda företagen har till den 20 september att bemöta Konsumentverkets synpunkter.

MISSA INTE:

Skatteverket: Då får du inte lämna landet vid utlandsresan

Svenska företaget i konkurs – efter 200 år

stats