Därför har Ica köpstopp på en del varor: "Ska räcka till..."
Har du någon gång undrat varför du inte får köpa hur mycket du vill av rabatterade varor på Ica? Här är anledningen till köpstoppet på vissa populära varor.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Ica är en av de ledande matbutikskedjorna i Sverige. Tillsammans med jättarna Coop och Axfood, står de för cirka 90 procent av Sveriges livsmedelsförsäljning, enligt Axfood.
För att locka kunder har Ica, likt många andra matbutiker, erbjudanden och rabatter på produkter med jämna mellanrum. När butikerna har erbjudanden på exempelvis nötkött, fisk och kyckling är det vanligt att de inför ett maxantal som kunder får köpa.
Då kan det exempelvis se ut så här: "Erbjudande på svensk fläskfilé från Scan. Passa på att köpa svensk fläskfilé nu på fredag den 11 oktober för endast 129 kronor kilot (Ordinarie pris 179 kronor kilot). Max 2 köp per hushåll".
MISSA INTE: Kunderna rasar på Ica: "Sjukt dålig stil"
Kunder köade i timmar – då införde Ica köpstopp
Under sommaren rådde det brist på surströmming, som enligt många hör sommaren till. Det ledde till ett högt tryckt på det knapra utbudet och kunder köade utanför Ica-butiker som hade fått in varan.
Örnsköldsviks Allehanda har rapporterat om drygt 70 personer som köade utanför en butik långt innan öppning. Då beslutade butiken att inför att maxantal burkar surströmming per hushåll.
LÄS MER: Kunderna rusar till Ica – här är produkten alla vill köpa
Därför har Ica köpstopp på vissa varor
Men det är inte bara vid surströmming-säsong som Ica inför köpstopp på vissa varor. Hur kommer det sig att kunderna inte får köpa hur mycket de vill?
Nyheter24 har pratat med Cecilia Tjeder, chef för Försäljningsstöd på Ica Sverige, som berättar anledningen bakom beslutet.
– Maxantalet gäller vid köptillfället och detta för att erbjudandet ska räcka till så många som möjligt, säger Cecilia Tjeder och fortsätter:
– När vi utformar våra erbjudanden så utgår vi alltid från kunden och kundens behov. Vi har självklart förtroende för att våra kunder gör kloka och medvetna val och inte köper mer än de behöver.
Märker ni av att det är många som plockar på sig för mycket när det är sådana typer av erbjudanden?
– Vår uppfattning är att kunderna tar medvetna beslut utifrån vilka behov de har, säger hon.
MISSA INTE: