Utdragna processer med jurister och chefer har lett till att åtgärder mot kritiserade HVB-hem dragit ut på tiden, enligt Ekot. Arkivbild.
Utdragna processer med jurister och chefer har lett till att åtgärder mot kritiserade HVB-hem dragit ut på tiden, enligt Ekot. Arkivbild. - Foto: Stina Stjernkvist/TT

Intern kritik mot Ivos arbetssätt

Åtgärder mot oseriösa HVB-hem hade kunnat komma tidigare, men försenas på grund av omständliga interna processer. Det uppger Ivo-medarbetare för Ekot.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Enligt Ekot har det funnits brister i hur Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) hanterat polisers anmälningar om allvarliga missförhållanden på HVB-hem.

Enligt medarbetare inom Ivo som Ekot pratat med hade oseriösa HVB-hem kunnat stängas tidigare. De menar att myndighetens ledning under flera år försvårat för sina egna inspektörer att snabbt åka ut när de får larm om missförhållanden, eftersom besluten ska hanteras i en utdragen process med chefer och jurister.

Den långa hanteringen ska ha lett till att tuffa krav på åtgärder blivit liggande så länge att man fått börja om från början.

Ivos tillsynschef Peder Carlsson säger till Ekot att förändringen i arbetssätt har handlat om att få till mer rättssäkra beslut.

Fram till den 6 december i år har Ivo fattat beslut om att förbjuda eller återkalla tillståndet för 16 HVB-verksamheter. Myndigheten har även förbjudit eller återkallat tillståndet för tre stödboenden och tre verksamheter som ger konsulentstöd.

TT
stats