Trots att regeringen 2023 fastställt att det finns behov av att staten ska ha koll på kommunernas arbete med underhåll och förnyelse av va-näten har ingen myndighet getts ansvaret. Dessutom gör bara några få av landets länsstyrelser planerad tillsyn, konstaterar Riksrevisionen.
"Här behöver statens arbete förbättras", säger riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg i ett pressmeddelande.
Rent vatten och fungerande avloppshantering är en förutsättning för människors hälsa och en rad olika samhällsfunktioner, slår hon fast.
Häpnadsväckande brister
Pär Dalhielm, vd för Svenskt vatten, instämmer helt och hållet i Riksrevisionens kritik. Den ligger i linje med vad branschen framfört under flera år.
— Bristen som Riksrevisionen pekar på i nationellt och politiskt ledarskap är häpnadsväckande med tanke på att vattenförsörjningen har en sån strategisk betydelse, både för välfärdsutveckling och beredskapsfrågor och för näringslivets utveckling och vanliga medborgare.
Pär Dalhielm lyfter fram va-beredskapsutredningen som lämnade sitt slutbetänkande i december och som han tycker har ett antal bra förslag för att åtgärda de brister som Riksrevisionen pekar på.
— Det blir viktigt för regeringen att verkligen ta utredningen på allvar och se till att det blir en proposition och konkreta åtgärder.
Hur finansiera
Något han saknar i både Riksrevisionens rapport och va-beredskapsutredningen är frågan om hur underhåll och utbyggnad av va-nätet ska finansieras.
— Vatten- och va-avgifterna kommer förstås att vara en stor del, men det är enorma belopp som ska upplånas och enorma ränterisker.
Pär Dalhielm säger att man bedömer att investeringsbehovet i svensk infrastruktur är 560 miljarder kronor fram till 2040.
— Och att vi årligen, och har gjort i ett antal år nu, underinvesterar 10 miljarder.
— Det gör oss verkligen bekymrade. Infrastruktur, energisystem, järnväg eller väg, man kan misshandla det ganska länge innan det börjar bli verkliga problem, men de tar fruktansvärt lång tid att åtgärda
För vattennäten ser han att problemen kommer att komma successivt, redan nu ser man tendenser som lokala driftstopp eller detaljplaner som ställs in för att det inte finns va-kapacitet.
— När man börjar upptäcka driftsstörningar och att näringslivet inte kan expandera, då är det helt enkelt för sent.