Den 1 januari blev det förbjudet att slänga textilavfall bland de vanliga hushållssoporna och det blev samtidigt obligatoriskt för många större parkeringsplatser att ha minst en laddstolpe för eldrivna fordon.
Det var två av flera lagar som trädde i kraft vid årsskiftet och under sommaren kommer ytterligare lagar att tillkomma.
En sådan ny lag är den om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, som ställer nya krav på en rad olika verksamheter.

Nyheter24 har tidigare rapporterat om hur butikskedjor så som Ica, Coop och Systembolaget anpassar sig till den nya lagen. Men det är inte bara fysiska butiker som måste se över sin tillgänglighet, utan även e-handelsföretag.
Kan bli dryga böter om kraven inte uppfylls
Med anledning av den nya lagstiftningen har arbetsgivarorganisationen Svensk Handel gjort en guide och en checklista för handelsföretag ska kunna säkerställa att de uppfyller kraven – och detta i tid.
Om man inte uppfyllt kraven den 28 juni kan det nämligen bli en dyr historia.
– Framför allt handlar det om böter, minimum 10 000 och ett maxbelopp på 10 miljoner kronor, vilket självklart kan vara mycket pengar för många. Utöver det finns en risk att man hamnar i blåsväder medialt, vilket försämrar trovärdigheten för varumärket. Så det finns både ekonomiska och varumärkesskadande aspekter att ta hänsyn till, säger Johan Hetting, som är näringspolitisk expert hos Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Checklistan till handelsföretag
Checklistan, som riktar sig till handelsföretag, består av sju punkter och gäller hur företagens webbsidor ser ut och fungerar:
- Se till att webbsidan är navigerbar med skärmläsare. Funktionerna på webbplatsen ska kunna nås via tangentbordet och eventuella knappar ska ha alt-texter som beskriver vad de är till för.
- Se till att ha tydlig kontrast mellan bakgrunden på webbplatser och eventuell text. Undvik till exempel ljusgrå text mot en vit bakgrund.
- Se till att ha en fungerande zoom och responsiv design. Användare ska kunna förstora text utan att innehållet i fråga blir oläsligt.
- Se till att texta videoinnehåll. Videomaterial som är förinspelat och som innehåller viktig information bör ha undertexter.
- Undvik kommunikation som endast är ljudbaserad. Om någon genomfört ett köp ska det inte enbart kommuniceras med exempelvis en ljudsignal, utan också visuellt.
- Undvik tidspress och klickytor som är små. Tidsbegränsade moment, till exempel vid inloggning, bör undvikas och grafik så som knappar bör vara tillräckligt stora.
- Se till att erbjuda flera kontaktvägar. Det ska vara möjligt att kontakta er på fler än ett sätt, till exempel e-post, telefon och chatt, och dessa ska kunna användas med hjälpmedel.