Att köra några vändor till olika livsmedelsaffärer hör till de flesta svenskars vardag. I dag är det många som börjat med den populära matkassen där du veckovis får hem olika slags varor som även kommer med recept.
Allt är exakt uppmåttat så att kunderna endast behöver hacka upp, blanda, koka och steka. Matkassen gjorde på grund av sin enkelhet succé i landet och har blivit allt populärare.
Men fortfarande är vi många som inte hakat på utan istället åker och storhandlar kombinerat med att titt som tätt komplettera med något mjölkpaket.
MISSA INTE: Kunderna rasar på Ica: "Man skäms"

I skrivande stund har matpriserna stegrat något extremt vilket blivit jobbigt för de flesta. Det hela gör även att det utbredda snatteriet inte direkt minskat. Och konstant så hittar snattarna nya sätt att få hem saker gratis.
På en Coop-butik i Karlstad fick man möblera om i butiken efter att ha gjort en upptäckt vid salladsbuffén.
Kunderna hade nämligen kommit på ett sätt att få salladen billigare – nämligen att endast lägga i lite sallad i plastkartongen, sedan väga den, och sätta på en prislapp med ett billigt pris. Men sedan efter att den billiga prislappen var på så slevar man då i ännu mer sallad och fyller kartongen till bredden.

Betalningen sker sedan i snabbkassan där ingen butikspersonal lägger märke till den billiga prislappen i kombination med den tunga lådan. – Efter att vi möblerat om så har vi bättre uppsikt vilket gör att man kan undvika att detta händer i samma utsträckning, berättade butikschefen för Nyheter24.
MISSA INTE: Raseri mot Ica: "Extrapriser på skräp"
Det ska du aldrig säga till personalen på Ica
Utöver att snatta eller vara otrevlig mot personalen så finns det en rad andra saker du gärna ska tänka på när du handlar för att ge personalen en så trevlig arbetsplats som möjligt.

– Att bara hälsa och vara allmänt trevlig tycker vi alltid om, berättar Anna Winblad som arbetar på Ica Tegelplan i Östersund.
– Att gå in strax innan det stänger gör absolut ingenting, så länge man kanske inte tar en stor vagn och tar väldigt lång tid på sig, tillägger hon.
I kassan. Finns det någonting ni kanske inte helt uppskattar att man säger eller gör?
– "Jag ska bara svara i telefonen" är ju så där. För att sedan stå och prata så att resterande kunder i kön får stå och vänta. Lägg gärna ned telefonen och svara efter att du handlat så uppskattar vi det, avslutar hon.