Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski har riktat en rejäl känga mot BankID. I ett inlägg på X, tidigare Twitter, skriver han att Klarna kommer att "aktivt bryta oss" från tjänsten.
"Mycket frustrerad över hur det funkar och vi kommer aktivt bryta oss loss för att bryta bristen på konkurrens!", skriver han.

Klarna riktar känga mot BankID – bryter med jätten
När Nyheter24 når BankID vill de inte kommentera Siemiatkowskis inlägg.
– Däremot vill vi understryka att vi har en upptid, det vill säga en tillgänglighetstid på 99,99 procent men vi hade dessvärre en kraftig överbelastningsattack som inträffade 23 april. Vi beklagar den driftstörningen som drabbade våra användare, säger Charlotte Pataky, pressansvarig på BankID, till Nyheter24.
Pataky på BankID lyfter också frågan om konkurrensen:
– Det finns andra e-legitimationer på marknaden. Vi välkomnar konkurrens och det är bra för marknaden och driver på innovation.
BankID svarar: "Vi välkomnar konkurrens"
Angående överbelastningsattackerna kan de drabba alla verksamheter som finns digitalt, påpekar Pataky.
– Det är viktigt att man planerar, övar och har verktyg att sätta mot när en sådan attack inträffar. Som en samhällskritisk infrastruktur arbetar vi med säkerhet och tillgänglighet 24 timmar dygnet runt årets 365 dagar. Det är vårt viktigaste uppdrag och därmed har vi rutiner, processer och tekniska skydd mot cyberincidenter, som vi löpande utvärderar och anpassar mot utvecklingen i vår omvärld.

Klarna lämnar BankID
– Vill även lägga till att vi samarbetar med brottsbekämpande myndigheter samt rapporterar till våra tillsynsmyndigheter, såsom Riksbanken, PTS och Digg, säger Pataky till Nyheter24.
Trots allt kommer Klarna, med 100 miljoner användare globalt, att lämna BankID. Än så länge är det inte klart när BankID inte längre kommer att finnas tillgängligt vid köp i Klarna-appen.