Hela 90 procent av alla bilister säger sig ha koll på hur de ska blinka vid en rondell. Det visar en norsk undersökning från försäkringsbolaget Frende. Problemet är bara att samma studie samtidigt visar att 70 procent av förarna tycker att andra billister inte har någon koll alls. Självbilden tycks alltså skeva rätt rejält.
Paradoxen syns också i statistiken. Under 2023 registrerades nämligen över 4 700 rondellrelaterade skador i Norge, till en kostnad av 150 miljoner kronor, vilket bland annat Dagens.se skrivit om.
"Ingen aning om vad de gör"
Roger Ytre-Hauge, chef för motorförsäkringar på Frende säger till nyhetssajten Carup att många uppenbarligen inte riktigt vet vad de sysslar med vid rondeller.
– Antingen talar många inte hela sanningen, eller så avslöjar de att de inte har någon koll på hur man gör det egentligen, säger han och syftar på motsatserna i studiens resultat.
MISSA INTE: När ska man blinka i rondell? Här är svaret
"Kan snabbt gå fel"
Att så många i realiteten verkar sakna kunskaper om reglerna oroar Roger Ytre-Hauge.
– Det kan verka trivialt att prata om, men det handlar om trafiksäkerhet. Om du kör in och inte signalerar till omgivningen vad de ska göra kan det snabbt gå fel. Man kan inte förvänta sig att andra förare ska läsa ens tankar, säger han till Carup.

Det här gäller
Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF har tagit fram en punktlista med vad som faktiskt gäller. Har du koll på detta?
- Har cirkulationsplatsen flera körfält väljer du det körfält som är lämpligast för den fortsatta färden.
- Om det finns anvisningar om körfältsval är du skyldig att följa dessa. Du har väjningsplikt mot alla fordon som befinner sig inne i cirkulationen.
- Glöm inte att ge tecken vid körfältsbyte i cirkulationen.
- Ge tecken till höger när du kör ut från cirkulationsplatsen.
- Om du kör ut från cirkulationsplatsen i vänster körfält räknas det som körfältsbyte, se upp för bakomvarande fordon som ska fortsätta inne i cirkulationen.
MISSA INTE: 10 bilmodeller som håller en evighet