Forskare vid Chalmers har undersökt hur svårt det är för människor att identifiera varifrån varningsljud från el- och hybridbilar som åker i låg fart kommer ifrån, jämfört med ljud från en förbränningsmotor.
Tre olika varianter av varningssignaler användes vid testerna, som syftade till att simulera en miljö likt den i ett parkeringsgarage. Samtliga visade sig vara svårare att identifiera än ljud från en avgasmotor.
”Som akustiker tycker vi givetvis att det är bra att elbilar är betydligt tystare än vanliga förbränningsmotorer, men det är viktigt att hitta en balans”, säger doktoranden Leon Müller, en av forskarna bakom studien, i en kommentar.
Särskilt en av signalerna, som utgörs av två olika toner, var svår att lokalisera. Ingen av de drygt 50 personer som genomförde testet lyckades att peka ut bilarna helt rätt.
Wolfgang Kropp, professor i akustik och medförfattare, säger att elbilars varningsljud ofta testas utan bakgrundsljud, vilket inte återspeglar verkliga förhållanden.
”Från en trafiksäkerhetssynvinkel vore det önskvärt att hitta en signal som är så effektiv som möjligt vad det gäller upptäckt och lokalisering men som inte påverkar människor negativt, vilket vår tidigare forskning har visat är fallet om trafikbuller”, säger Kropp.
Studien har publicerats i The Journal of the Acoustical Society of America.