Nyheter24
Annons

Läskiga sanningen om stol 11A – flygbolagets mest sålda

Publicerad: 27 juni 2025, kl. 17:00
Bilder inifrån ett flygplan och flygplansfönster.
Läskiga sanningen om stol 11A – flygbolagets mest sålda. Genrebilder. Foto: Pexels

Air India Boeing 787 Dreamliners kraschade den 12 juni. Endast en man som satt på plats 11A överlevde. För ett annat flygbolaget har platsen länge varit den mest sålda. Här får du veta allt om stol 11A och varför alla vill ha den.

Den 12 juni runt klockan 14 lokal tid inträffade det som har beskrivits som en av världens dödligaste flygolyckor.

Bara en överlevde Air India Boeing 787 Dreamliners krasch

Ett Air India Boeing 787 Dreamliner på väg till London från Indien kraschade bara minuter efter sin start och kolliderade med ett boende för läkarstudenter vid Ahmedabads BJ Medical College och exploderade.

Ombord på flygplanet fanns 242 personerna och 241 dog i kraschen. Den man som överlevde olyckan satt på plats 11A. En plats som fått mycket uppmärksamhet efter olyckan.

Annons

Stol 11A mest sålda redan innan olyckan

Ett otäckt sammanträffande är att just 11A är lågpris flygbolaget Ryanairs mest sålda stol, redan innan olyckan, enligt vd:n för Ryanair Eddie Wilson.

Nyheter24 deltog på en pressträff på Ryanairs huvudkontor i Dublin i början på maj 2025, där Wilson berättade att plats 11A är flygbolagets mest sålda plats tack vare sociala medier.

Ryanair flyger endast Boeing 737-800 och på flygplansmodellen är platsen fönsterlös, trots att plats A annars naturligt är en fönsterplats. Anledningen är att det är ett luftkonditioneringssystem där som göra att det inte är möjligt.

Annons

Därför vill alla sitta på plats 11A

På sociala medier la många upp bilder när de satt på plats 11A på Ryanairs plan, redan innan olyckan med Air India-flygplanet, och drev om att det var dåligt att fönstret fattades.

Enligt Wilson köper många i dag platsen endast för att kunna lägga ut att de sitter där på sociala medier. Han menar att tack vare Tiktok når de en yngre målgrupp, som de annars inte hade fångat. Trenden skapar gratis reklam och marknadsföring för flygbolaget.

Annons

Kommentarer

Annons
Annons
Annons