Matpriskollen har kartlagt månadskostnaderna för sex olika hushållstyper, från ensamhushåll till barnfamiljer, och jämfört priser i sex regioner. Totalt ingick fem stora butikskedjor: Willys, Stora Coop, Ica Maxi, Ica Kvantum och City Gross, det har Dagens Nyheter skrivit om.
Där såg de att Willys hade lägst pris i samtliga regioner och för alla hushållstyper och Stora Coop var dyrast i 33 av 36 jämförelsekategorier. Enda undantaget var vissa hushåll i norra Sverige där Ica Kvantum var något dyrare.
– Så Coop kanske man inte riktigt har hängt med i sista årens prisfokus där vi ser att flera kedjor och butiker inte vill ha för stort avstånd till de ordinarie priserna hos Willys, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen till Dagens Nyheter.
Prisskillnad: Upp till 885 kronor
Skillnaderna är inte obetydliga. Ett konkret exempel: Två vuxna med två småbarn i region mellan får betala 13 267 kronor i månaden på Stora Coop, medan motsvarande kasse på Willys kostar 12 544 kronor. Det är en skillnad på 723 kronor. I vissa fall är skillnaden ännu större – upp till 885 kronor.
För en ensamstående ligger kostnaden i samma region på 4 703 kronor hos Coop, jämfört med 4 348 kronor hos Willys.
Snittkostnaden för en barnfamilj i Sverige enligt jämförelsen landar på 13 008 kronor per månad.
Genomsnittliga priset i de stora matkedjorna i en månad för olika typfamiljer
- Singel vuxen: 4 528 kronor.
- Singel med 1 småbarn: 6 499 kronor.
- Singel med 2 tonåringar: 10 509 kronor.
- Två vuxna utan barn: 8 899 kronor.
- Två vuxna med 2 småbarn: 13 088 kronor.
- Två vuxna med tonåringar: 14 808
Källa: Matpriskollen
Coop försvarar sig
Coop säger sig förstå att många kunder vill se lägre priser och pekar på sina egna varumärken, medlemsrabatter och bonuscheckar som möjliga sätt att pressa priserna.
– Stora Coop har ett brett sortiment som är en fördel mot lågprisbutikerna och med smart utnyttjande av bonuscheckarna blir skillnaden liten, men de blir nog inte billigaste ändå, säger Mazur.
Även Coops pressekreterare Marcus Björling har kommenterat resultatet skriftligt. Han betonar butikens lojalitetsprogram och att kunder genom att storhandla och nyttja erbjudanden kan spara mycket.