"Pucko", som i dag ägs av Arla Foods och som för första gången såg dagens ljus år 1954, har blivit en riktig klassiker – inte minst på korvkiosker runt om i Sverige.
Då såg designen på glasflaskan annorlunda ut.
"Den första flaskan hämtade sina drag från den klassiska Coca-Colaflaskan, men den blev inte särskilt långlivad. Istället formgavs en ny flaska, som sedan kom att leva kvar ända till år 2000", skriver företaget på den egna hemsidan.
Och nu är det dags för klassikern att anta en ny skepnad igen.
"Pucko" får ny design – så ser flaskan ut
I ett pressmeddelande förklarar IW Agency, som tagit fram den nya designen, tankarna bakom ändringarna man gjort.
”I en tid där Gen Z värdesätter autenticitet, personlighet och individualitet, gav vi Pucko nytt liv utan att tappa dess distinkta karaktär. Vi tog det som gjorde Pucko legendariskt – och förstärkte det för en ny generation”, skriver byrån i ett pressmeddelande, enligt Resumé.

Men vad är det då man ändrat, rent konkret? Jo, bland annat har den orangea färgen blivit klarare.
”Logotypen omarbetades för att lyfta fram både arv och attityd men med en modern känsla av tidlöshet. Därtill skapade vi ett helt nytt, skräddarsytt typsnitt som förmedlar självförtroende och positiv energi. Ett helhetsuttryck som känns både upplyftande och distinkt”, skriver byrån vidare.