Titt som tätt går svenska företag, banker och myndigheter ut med information till allmänheten. Det kan röra allt ifrån att informera kring förändringar eller rikta direkta uppmaningar för att få folk att agera.
Inte sällan kan det därtill handla om rena rama varningar, inte minst i tider då allt fler svenskar riskerar att utsättas för bluffmakare och deras sluga bedrägerier.
Polisen varnar äldre för bedragare
Under onsdagen kunde Nyheter24 redogöra hur polisen gått ut och uppmärksammat äldre på att det florerar telefonsamtal där bedragare utger sig för att vara poliser.
I Södermanland och i Stockholmstrakten har samtalet snappats upp och bluffmakarna riktar in sig på pensionärerna.
– Det här är ett psykologiskt spel naturligtvis. Man vill få den man ringer till att bli på defensiven och bli lite rädd, sedan byter man inriktning och vill hjälpa till, säger polisens presstalesperson Mats Pettersson till SVT Sörmland.
Kronofogdens viktiga meddelande: "Vi har just nu problem"
Nu har en annan svensk myndighet riktat sig till allmänheten, dock avser det ingen varning utan snarare ett viktigt meddelande.
Det riktar sig till personer som har ärenden hos Kronofogden. Myndigheten informerar nämligen nu om att man har problem med ärendehanteringen.
"Vi har just nu problem med vår e-post. Ditt mejl kommer in och hanteras som vanligt, men du får mottagningskvittot först när problemet är löst", skriver myndigheten på den egna hemsidan.
