Från årsskiftet 2027 införs ett helt nytt system för insamling av förpackningsavfall direkt vid bostaden. Men det som först låter som en smidig lösning visar sig nu kan ha en oväntad baksida.
Fastighetsägarna i Jönköpings län höjer rösten mot förändringen och varnar för att hushållen riskerar att drabbas av en extra kostnad.
Problemet? Missförstånd och otydlig vägledning.
Avgift kan drabba hushåll – efter nya regler
När det nya systemet för fastighetsnära insamling av papper, plast, metall och glas rullas ut i Sverige senast 1 januari, 2027, är tanken att göra det enklare för hushållen att återvinna, enligt Naturvårdsverket.
Inga fler resor till återvinningsstationer – alla ska kunna sorteras direkt utanför hemmet.
Kommuner och avfallsbolag arbetar nu med att anpassa sig till de nya reglerna, samtidigt som remissrundor och dialoger pågår.
Nu höjer experterna rösten. Fastighetsägarna uttrycker sin oro för att hushållen riskerar att få stå för en del av notan.
Jonas Hellberg, näringspolitisk talesperson för organisationen, pekar på att systemet visserligen ska finansieras av förpackningsindustrin. Men att det finns en oro för dolda merkostnader som kan falla tillbaka på kommunala avfallsbolag och i förlängningen abonnenterna, rapporterar Jönköpings-Posten.
Vem bär ansvaret?
Ett av problemen som lyfts är hur felsortering ska hanteras rent praktiskt. Om någon lägger fel material i fel behållare kan det leda till att soporna inte tömts, eller att en fastighetsägare måste bekosta extra tömningar.
Men vem ska egentligen betala när det inte går att avgöra vem som har gjort fel?
– Det är svårt för en fastighetsägare att lägga kostnaderna på hyresgästerna eftersom man inte vet vem som har gjort fel, menar Hellberg.
Även gamla fastigheter saknar utrymme för fler kärl, och kravet på att kärlen måste stå max tre meter från sopbilens rutt är inte alltid realistiskt i tätbebyggda områden.
Enligt Fastighetsägarna behövs tydligare vägledning och mer flexibilitet.
Risk för bakslag
För att undvika onödiga kostnader och eventuella missförstånd uppmanar Fastighetsägarna till samverkan mellan kommun och fastighetsägare.
Man föreslås bland annat att avfallsbolagen utvecklar digitala tjänster som kan ge bättre insyn i sophanteringen.
I grunden råder det enighet om att fastighetsnära insamling är positivt – inte minst för äldre, bilfria eller andra grupper som i dag har svårt att nå återvinningsstationer.
Men Hellberg understryker att satsningen måste vara ekonomiskt hållbar och att kommunen måste stå på medborgarnas sida och se till att det inte blir hushållen som drabbas, enligt Jönköpings-Posten.