Den främsta anledningen är att flickors skolresultat försämrats. Mönstret syns från årskurs 6 och till gymnasieskolan.
”Det visar att utvecklingen inte kan förklaras av förändringar i en viss åldersgrupp utan att det är en mer genomgripande trend”, säger Sanna Vent, undervisningsråd på Skolverket, i ett pressmeddelande.
I årskurs 9 har skillnaden mellan flickors och pojkars skolresultat aldrig varit så liten som nu, konstaterar Skolverket.
Flickors skolresultat har sjunkit mest i ämnet matematik, visar rapporten också.
”Det finns tydliga skillnader mellan könen när det gäller inställningen till matematik. Flickor är mindre positiva än pojkar till att lära sig matematik och har sämre självförtroende i ämnet”, säger Sanna Vent.
Det är främst flickor med svensk bakgrund som försämrat sina skolresultat, och det gäller oavsett socioekonomisk bakgrund.
Det finns ingen entydig förklaring till trenden, men tidigare studier har visat att flickor trivs allt sämre i skolan och känner ökad stress. Det finns också skillnader när det gäller tillgången till särskilt stöd, enligt Skolverket.