Hudvårdsmärket Min Len lanseras inom kort av prinsessan tillsammans med maken Christopher O’Neill och är ett samarbete med det schweiziska skönhetsbolaget Weleda.
Kritiken har delvis handlat om huruvida det går att kombinera företagande med att vara en kunglighet – men samarbetet med Weleda, som är startat och ägt av antroposofer, har också berörts.
Chockad över kritiken
— Vi visste att det skulle väcka debatt, jag var förberedd på det. Men jag blev ändå chockad över att det blev så mycket kritik, säger prinsessan Madeleine till tidningen.
Paret menar att det hela har skett enligt regelboken.
— Med hennes offentliga roll respekterar vi att det innebär extra granskning. Men vi har följt alla principer och hon får ha ett kommersiellt projekt. Vi har diskuterat det internt inom hovet och med familjen i detalj – och det godkändes, säger Christopher O’Neill.
Valet att samarbeta med Weleda menar paret grundar sig i företagets ”trovärdighet och kvalitet” – samt ”strikta regler kring hur ingredienser tas fram”.

Är ”Missriktad”
Weledas kopplingar till den antroposofiska rörelsen – som vill sammanföra vetenskap och andlighet – har ifrågasatts, och kritiker anklagar företaget för att använda sig av metoder som saknar vetenskapligt stöd.
Christopher O’Neill menar däremot att Weleda har förnyats sedan starten och att valet inte har något med antroposofins lära att göra.
— Jag har själv en bakgrund där den här typen av naturliga produkter alltid har funnits. Kritiken mot Weleda på den punkten (kopplingen till antroposoferna) från svensk press har inte förekommit internationellt. Den var ogrundad och missriktad, säger han.