Det är Skolinspektionen som granskat undervisningen på ett urval högstadieskolor som har tillstånd att använda engelska i fler ämnen än språk. Sådana skolor har ökat kraftigt i antal, från 16 skolor 2011 till 145 skolor i år.
Grundskolor som får undervisa på engelska kan tillsvidareanställda lärare med utländsk lärarutbildning.
Men användningen av engelska som undervisningsspråk är ofta oreflekterad, enligt Skolinspektionen. Det saknas en tydlig strategi för hur eleverna både ska få ämneskunskaper och samtidigt utvecklas i engelska. I stället tycks det finnas ett antagande att genomgångar på engelska automatiskt gör eleverna bättre på språket.
Under skolbesöken noterade Skolinspektionen att lärarna oftast ställer frågorna på engelska, men att det är ett fåtal elever som svarar och då gör det mycket kortfattat. Det är sällan det förs gemensamma diskussioner på engelska.
Eleverna kan välja att använda svenska när de talar och skriver prov, vilket många gör. Det vållar problem i de fall lärarna inte behärskar svenska. Det händer exempelvis att kolleger får rycka in och rätta prov.
Skolinspektionen skriver i sin avslutande diskussion att de granskade skolorna ofta understryker betydelsen av att behärska engelska i en globaliserad värld. "Det är därför förvånande att det pratas och diskuteras så lite på engelska i klassrummen."