I en tid där medvetna val om mat blir viktigare, har ny information om en populär mataktör nu kommit ut. Många handlar mat online för bekvämlighetens skull, och förväntar sig tydlig information om produktens bäst före-datum. Men vad händer när informationen inte har varit tydlig nog?
Nu avslöjas i en granskning, att en populär matleveranstjänst säljer varor som redan gått ut, och kunderna vet inte om det.
Säljer mat som passerat bäst före-datum
Foodora Market, en tjänst som erbjuder hemlevererad mat från flera aktörer, såsom ICA, Coop och andra restauranger, säljer enligt uppgifter från TV4, mat som har passerat utgångsdatumet.
Under en granskning beställdes varor hem, som sedan visade sig bara ha några dagar kvar till utgångsdatum, eller i vissa fall var de redan dåliga och inte ätbara.

Inte olagligt – men kritiken kvarstår
Enligt lagstiftningen är det i dag inte förbjudet att sälja varor efter bäst före-datum, men det är ett krav att kunden informeras om detta i förväg. Sveriges Konsumenter reagerar starkt på bristen på information, och menar att transparent är avgörande för konsumenternas förtroende och möjlighet att ta rätt beslut.
Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert, förklarar vikten av en tydlig märkning så att kunden vet vad de köper.
– Det är ju inte bra, det måste man ju informera om, säger hon till TV4.

Foodora: Ber om ursäkt
Foodora själva menar, i ett skriftligt svar till tidningen, att rabatterna är ett sätt att minska matsvinnet, och försäkrar att färskvaror alltid ska ha minst två dagar kvar till bäst före-datum när de säljs. De ber också om ursäkt för ett enstaka misstag, som de påstår är ovanliga tack vare deras kontrollsystem.
Kritiken kvarstår, konstumentexperterna efterlyser tydligare regler för distanshandel där kunder ska kunna se hållbarhetsdatum redan innan de slutför köpet, något som i dag inte krävs enligt lag.
Vad tycker du om detta? Kommentera nedan!




