Nyheter24
Annons

Snuskfynd i matbutik – kundens kritik: "Helt oacceptabelt"

Publicerad: 20 okt. 2025, kl. 20:45
Uppdaterad: 22 okt. 2025, kl. 14:11
Handla i matbutik och en hylla med varor.
Foto: Anders Wiklund/TT & Privat
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Att hitta något oönskat i maten är nog varje kunds mardröm. Trots moderna kylkedjor, förpackningsteknik och tillsyn från myndigheter, händer det ändå incidenter där livsmedel visar sig vara i dåligt skick eller rent utav sagt farliga att äta.

Senaste året har flera matskandaler och återkallade matvaror uppmärksammats i Sverige, däribland listeriaskandalen på restaurangen Coco & Carmen, där det nu bekräftats att livsmedlet tryffel ska ha orsakat att omkring 150 besökare vårdades på sjukhus efter att ha blivit matförgiftade, samt flera personer som blivit smittade listeria och sepsis. 

Nu riktas fokuset snarare mot en matbutik, som under ett flertal gånger, inte uppfyllt sina hygienkrav. 

Vikten av god hygien i matbutiker

Matbutiker förväntas ha höga hygienrutiner, precis som restauranger, och tydliga kontroller för att undvika att sådant händer. Men även i vardagliga inköp kan saker gå fel, ibland mitt bland mjölk, frukt och tacos. 

Annons

Den populära lågprisbutiken Matdax, i södra Stockholm, känd för sina konkurrenskraftiga priser och stora utbud och lockar dagligen hundratals kunder till sina butiker i bland annat Västberga, Hökarängen och Högdalen. Men trots sin popularitet, kan även låga priser ibland ha en baksida. 

När det handlar om livsmedel är kundernas förtroende för butikens hygien- och kvalitetsrutiner avgörande. Enligt Livsmedelsverket har varje butik ett ansvar att kontrollera att varorna håller rätt kvalitet, särskilt när det gäller färskvaror och mat med känsliga förpackningar. 

Men ändå händer det att produkter hamnar på hyllorna i undermåligt skick, något som nyligen blev smärtsamt tydligt för en kund som nyligen handlade på Matdax i Hökarängen. 

Hökarängen och Matdax bakom trädet till höger. Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT

Äckliga fyndet i butiken – mögliga tacobröd

Kunden Erik som nyligen besökt Matdax i Hökarängen fick under söndagskvällen en oaptitlig överraskning vid tacohyllan. Klockan var strax efter klockan 17 när han gick till butiken för att handla tacos till middag, för att sedan upptäcka flera paket tacobröd av märket Santa Maria som innehöll synligt mögel, trots att bäst före-datumet visade 2026. 

Annons

– Det var flera paket som såg ofräscha ut och det låg mögel inne i förpackningarna på tacobröden. Jag kollade direkt datummärkningen men såg att det var långt kvar, säger kunden. 

Erik berättar att det inte är första gången dåliga varor upptäckts i butiken.

– Det ett flertal gånger hänt att jag har hittat möglig frukt, eller bakelser och nötter som ligger helt öppet, där kunder plockar med händerna. Det känns inte så hygieniskt och var verkligen inte trevligt alls. 

Foto: Privat
Foto: Privat
Foto: Privat

Matbutikens svar: "Givetvis beklagligt"

När Matdax tillfrågades om händelsen beklagar de det inträffade, men förklarade att ansvaret i första hand ligger hos leverantören. 

Annons

– Det är givetvis beklagligt att produkten blivit dålig innan bäst-före datumet. Alla varor i butiken är vårt ansvar och här har vi uppenbarligen missat att brödet blivit dåligt. Att det blivit dåligt innan bäst-före datumet har dock inte med butiken att göra. Vad det beror på är svårt att säga, men är i första hand en fråga för producenten Santa Maria, svarar Matdax Hökarängens representant, Magnus till Nyheter24.

Samtidigt menar Matdax att alla deras produkter kontrolleras löpande, men att vissa varor, särskilt sådana med ogenomskinliga förpackningar, är svårare att inspektera.

– Vi kontrollerar löpande bäst före-datum löpande på alla produkter som har ett sådant. På de artiklar där det går att göra en okulär besiktning görs även det. Men många varor, inte minst konserver och andra artiklar med lång hållbarhet, har inte genomskinliga förpackningar som tacobrödet, skriver butiken i ett mejl.

Hökarängens gågata. Foto: Pär Fredin/TT

Kundens uppmaning till matbutiken

Men nu vill kunden se att butiken tar större ansvar och ser över sina rutiner.

Annons

– Man litar på att produkter ska gå att äta när bäst före-datumet är långt fram. Det hade inte varit lika roligt om jag kommit hem och börjat med middagen för att då upptäcka det. Jag hoppas att Matdax tar detta på allvar.

Vad tycker du om att Matdax menar att felet ligger hos leverantören, i detta fall Santa Maria?

– Så kan det säkert vara, men just i detta fall tycker jag att man väldigt tydligt ser igenom plastförpackningarna att det innehåller mögel, och att personalen då inte borde ställt ut det i butiken. Det var jättesvårt att "missa", säger kunden och fortsätter:  

– Jag tycker att felet ligger hos både Santa Maria och Matdax, men för mig känns det nästan som att personalen fyllde hyllorna med varor som uppenbarligen var dåliga, eftersom det syntes väldigt tydligt, avslutar kunden. 

Erik har valt att vara anonym och heter egentligen något annat. 

Santa Marias svar om mögelbrödet

Nyheter24 ställer följande frågor till Santa Maria:

Annons

Vad är Santa Marias kommentar till den aktuella händelsen, där en kund hittade tacobröd som var fullt av mögel men inte hade gått ut? 

– Vi beklagar att en konsument har råkat ut för mögliga tortillabröd när produkten fortfarande låg inom sitt bäst före-datum. Det är en ovanlig händelse som vi självklart tar på allvar. Våra tortillabröd tillverkas med en hållbarhet på upp till sex månader, men i det här fallet verkar det som att förpackningen inte varit helt tät. Det kan ha uppstått under transport eller hantering. Mögel kan bildas snabbt om luft kommer in i påsen, skriver Fredrik Palmén, PR Manager för Santa Maria, i ett mejl. 

Hur ser ni på ert ansvar gentemot konsumenterna när det gäller denna typ av indicent? 

– Vi tar vårt ansvar gentemot konsumenterna på stort allvar. Det är viktigt för oss att våra produkter håller hög kvalitet och vi arbetar kontinuerligt med kvalitetssäkring i våra processer för att minimera risken för avvikelser. När något ändå inträffar är det viktigt för oss att ta reda på orsaken och kompensera den drabbade konsumenten. 

Vilka åtgärder har ni vidtagit – eller planerar att vidta – för att säkerställa att något liknande inte händer igen? 

– Vi tillverkar cirka en miljon förpackningar tortillabröd varje vecka, och trots att produkten är känslig för mögel i fritt tillstånd är incidenter som denna ovanliga. Alla förpackningar testas med särskild utrustning för att säkerställa att svetsningen är tät.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons