Nyheter24
Annons

Hård kritik mot Ivo: ”Orimliga handläggningstider”

Publicerad: 6 nov. 2025, kl. 08:00
Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, får hård kritik av Riksrevisionen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Personer som drabbas av allvarliga brister inom hälso- och sjukvården kan anmäla händelser till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Tillsynsmyndigheten prövar klagomålen och kan utdela kritik till vårdgivare.

Men utredningarna tar tid.

Väldigt lång tid.

Nästan två år

Enligt en ny rapport från Riksrevisionen var mediantiden för handläggningen av ärenden under 2024 drygt 19 månader. Under första kvartalet 2025 ökade tiden till 23 månader. Ivo:s eget mål är att handläggningstiden ska vara nio månader.

Annons

— Vi har tittat på tidsperspektivet från 2018 fram till i dag. Det var då de nuvarande bestämmelserna för enskildas klagomål på hälso- och sjukvård började gälla, och det var då Ivo fick en begränsad utredningsskyldighet. Syftet med det var att effektivisera handläggningstiden, men vi kan inte se att den har minskat, säger Maria Karlsson, projektledare för granskningen vid Riksrevisionen.

De långa handläggningstiderna medför risker på flera olika plan.

— Dels blir det en lång väntan för patienten som lämnat klagomålet, men det kan också skapa problem för en enskild yrkesutövare som är under utredning om det visar sig att beslutet är att inga fel har begåtts, säger Karlsson.

Hon pekar på att de långa handläggningstiderna också kan försvåra utredningsarbetet, vilket i förlängningen kan innebära att det inte helt går att reda ut vad som hänt eftersom det gått för lång tid.

— Det kan betyda att man inte kan ge rättmätig kritik till vårdgivare och att det blir svårt att återföra viktig information till vården, vilket kan försvåra patientsäkerhetsarbetet.

Bättre it-stöd

Ivo förklarar de långa handläggningstiderna för Riksrevisionen med bland annat bristande resurser.

— Våra rekommendationer är att effektivisera handläggningsprocesserna. En grundläggande faktor är att det it-stöd som finns i dag inte stödjer handläggningen på ett effektivt sätt.

I mars 2024 omorganiserade Ivo handläggningsprocessen och numera arbetar myndigheten i en nationell struktur, i stället för regionalt.

— Vi tror att det på sikt kan bidra till öka snabbheten, säger Maria Karlsson.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons