I Sverige är utgångspunkten enkel: hastighetsgränserna ska följas. Samtidigt finns det sällsynta situationer där en fortkörning kan bedömas som försvarlig i efterhand, till exempel vid en allvarlig nödsituation. Men det handlar inte om några fria undantag – tvärtom ställs kraven väldigt högt, både på situationen och på förarens agerande.
Grundregeln: Fortkörning är inte tillåten
På svenska vägar gäller hastighetsgränser från låga stadshastigheter upp till 120 kilometer i timmen på vissa motorvägar. För vanliga bilister finns det i praktiken inga tillfällen då det på förhand är tillåtet att köra fortare än så. Om man ändå gör det och hänvisar till nöd prövas det i efterhand av domstol. Då tittar man på hur akut läget var, hur mycket hastigheten överskreds och vilka andra alternativ som fanns, rapporterar TV4.
Ett typiskt exempel är en akut medicinsk situation, som en pågående förlossning. Även där är det dock ingen automatisk frisedel, utan varje fall bedöms individuellt och resultatet är långt ifrån givet.

Kan prövas i domstol
Begreppet "nöd" innebär att man bryter mot en regel för att avvärja fara för liv, hälsa eller egendom. Om en förare stoppas under en påstådd nödsituation kan polisen låta färden fortsätta och låta frågan avgöras i efterhand. Bedömningen blir då om det verkligen var så bråttom att hastighetsöverträdelsen framstår som rimlig.
För att stärka sin sak är det viktigt att ha försökt göra rätt från början. Att ha kontaktat larmnumret 112 innan man själv satt sig bakom ratten väger tungt. Det visar att man försökt få professionell hjälp innan man tagit risken att köra fort.
Ring 112 först – kör sedan med förnuft
I en nödsituation är rekommendationen tydlig: ring 112 innan du börjar köra själv. Det kan finnas en ambulans i närheten eller andra lösningar som är både säkrare och juridiskt mindre riskfyllda. Om du efter kontakt med 112 ändå måste köra, bör du göra det så lugnt och kontrollerat som möjligt.
Stress, panik och starka känslor kan göra att du kör sämre och ökar risken för olyckor – ibland kan det till och med vara bättre att stanna och invänta hjälp.
Vissa yrkesgrupper har särskilda undantag
Vissa funktioner i samhället har lagstadgade undantag från hastighetsreglerna. Det gäller bland annat bilinspektörer, tullpersonal och kustbevakning, som i tjänsten ibland kan behöva köra fortare än den skyltade hastigheten.
För övriga trafikanter gäller dock samma sak: hastighetsgränserna är huvudregel, och eventuella undantag prövas hårt i efterhand.




