Ökningen från ett år till ett annat är den största sedan 1990, med undantag från 2010 och återhämtningen efter finanskrisen. Framför allt beror den på ökad användning av fossil diesel inom vägtrafiken och arbetsmaskiner.
Den förändrade reduktionsplikten har lett till ökad användning av fossila drivmedel vilket i sin tur ökat utsläppen från vägtrafiken med 24 procent och arbetsmaskiner med 33 procent.
Utsläpp från transporter utgör majoriteten av utsläpp som ingår i EU:s ansvarsfördelningsförordning ESR. Förra årets ökning gör det svårare att nå de nationella etappmålen till 2030 och 2040 men också svårare att nå Sveriges EU-åtaganden för ESR.
”De senaste 15 åren har trenden varit minskande utsläpp och vi har sett ut att ha goda möjligheter att nå både det nationella etappmålet och EU-åtagandet till 2030. Utsläppsökningen under 2024 har försvårat den möjligheten", säger Roger Sedin, chef på Klimatmålsenheten på Naturvårdsverket i ett pressmeddelande.




