Syftet med arbetet som nu redovisas efter fem år har varit att utröna om uppgifter i tv-dokumentären från 2020 innebar att slutsatserna från 1997 års haverirapport (JAIC) om Estonias förlisning behövde revideras. Dokumentären visade tidigare okända hål på Estonias skrov.
Svaret på den frågan är nej, enligt den estniska haverikommissionen (OJK), Statens haverikommission i Sverige (SHK) samt Olycksutredningscentralen i Finland (OTKES).

Kontakt med havsbotten
— Vår slutsats är att MS Estonia sjönk på grund av att bogkonstruktionen kollapsade, och att de nya skadorna på styrbordssidan uppstod genom kontakt med havsbotten. Därför finns det inga skäl att åter öppna en ny fullskalig säkerhetsutredning om olyckan, säger Jonas Bäckstrand från SHK på en pressträff i Tallinn.
Slutsatsen att skadorna kommer från kontakt med botten dras utifrån en lång rad fynd man gjort under arbetets gång. Det handlar bland annat om simuleringar av olycksförloppet, som man menar skulle ha sett helt annorlunda ut om skadorna uppstod vid ytan.
Därtill visar simuleringar att skadorna stämmer väl överens med det förväntade utfallet då skrovet rör sig på botten som det har gjort.
— Och formen på skadan korresponderar nära med de underliggande geologiska formationerna, säger Jonas Bäckstrand.
Skadorna var inte synliga tidigare på 90-talet, utan blev det först efter att skrovet hade flyttat sig på botten, enligt utredningen.

Ny modellering
Resultaten från de nya undersökningarna överensstämmer även med 1997 års rapport om vad det var som orsakade olyckan.
Bogvisiret gav vika för kraften från vågorna vilket ledde till att rampen öppnades och att vatten kunde strömma in på bildäck, fastslår utredarna. En uppdaterad modellering som genomförts stöder även det tidigare scenariot om hur olyckan gick till, där snabb vatteninträngning genom bogrampen ledde till att fartyget kantrade och sjönk.
De nya fynd som inte överensstämmer med 1997 års rapport gäller tiden för när olycksförloppet inleddes, samt att man inte anser att Estonia var sjöduglig – vilket man tidigare gått ut med. Enligt den nya bedömningen startade olycksförloppet omkring 15 minuter innan vad som anges i rapporten från 1997.




