Söndag 1 Aug
Stockholm

Hård vinter för Västtrafik

Ersättningskraven från missnöjda resenärer slår alla rekord - också hos Västtrafik.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

GÖTEBORG. Kollektivtrafikresenärer runt om i Sverige har inte haft det lätt. Såväl SJ som Stockholms lokaltrafik, SL, tvingades efter hård kritik återinföra resegarantin efter det kaos som orsakades av snöfall och dåliga förberedelser.

Också Göteborgstrafikanterna har varit hårt prövade med inställda turer och förseningar.

26 000 ersättningskrav

Västtrafik har hittills fått in krav på ersättning från cirka 26 000 personer, skriver Göteborgs-Posten. Det är 15 500 fler än under samma tid i fjol.

- Det är en kraftig ökning mot i fjol och beror helt och hållet på vintervädret. Den har inget att göra med bytet av biljettsystem utan handlar helt om att resenärer blivit försenade, säger Ingela Schönning på Västtrafiks presstjänst till GP.

Antalet krav kan komma att öka ytterligare.

- Siffrorna är preliminära. Kunden har 60 dagar på sig att lämna in ett resegarantiärende så det kan bli fler, förklarar Ingela Schönning för GP.

Kommentera
Kopiera länk
Dela