- Foto: Spendrups

Bakläxa för bärs som sätter känslor i svall

Öljätten Spendrups tas i örat av konsumentombudsmannen: Ej okej att spela på känslor i ölreklam.


Konsumentombudsmannen tar bryggerijätten Spendrups i örat för ölmärkets senaste reklamfilm, uppger Dagens Industri.

En klassisk reklamfilm för Pripps Blå anspelade för några år sedan framgångsrikt på "blå, blå vindar och vatten". Men när Spendrups med sin senaste reklamfilm försökte snylta på konkurrentens framgångar satte konsumentombudsmannen stopp.

Inte för att man snott ett vinnande koncept - utan för att det inte är tillåtet att så skamlöst spela på känslor i reklam för alkohol.

Konsumentombudsmannen menar att det inte är lämpligt att visa en ölflaska nedkörd i is ackompanjerad av parollen "Ha en riktigt kall sommar".

Reklambudskapet, påpekar konsumentombudsmannen, ger ingen produktinformation eller saklig och relevant information om drycken utan anspelar i stället på känslor och stämningar, något som inte är tillåtet:

"Rubrikens avsikt kan på goda grunder förmodas vara att Spendrup vill förmedla buskapet att konsumtion av kall öl hör ihop med varma sommardagar", skriver konsumentombudsmannen i sin bedömning.

Och prickar därmed bryggeriet.

Läs mer på Konsumentverket.

Ol
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!