Ryanairs vd Michael O'Leary vill inte betala för strandsatta resenärer.
1 av 2
Ryanairs vd Michael O'Leary vill inte betala för strandsatta resenärer. - Foto: Virginia Mayo/AP/Scanpix
Flygbolagets tvärvändning står i strid med EU:s förordningar.
2 av 2
Flygbolagets tvärvändning står i strid med EU:s förordningar. - Foto: Johan Nilsson / SCANPIX

Ryanair kovänder om strandsattas ersättning

Flygbolaget lovade först att ersätta hotell och mat för alla strandade resenärer. Men nu vänder Ryanairs vd Michael O'Leary.


I tisdags försäkrade Ryanairs kommunikationschef, Daniel De Carvalho, att de av bolagets resenärer som strandsatts på grund av askmolnen, som stoppat all flygtrafik, kunde vara lugna. Ryanair skulle plocka upp notan för hotell- och matomkostnader.

Det skulle heller inte införas någon tidsgräns.

– Vi följer reglerna och i EC261 sätts ingen tidsgräns för den typen av ersättning, sade kommunikationschefen Daniel De Carvalho då till Svenska Dagbladet på nätet.

Men nu kommer en kontraorder från det irländska lågprisflygbolagets vd, Michael O'Leary.

– Varför förväntas egentligen flygbolag ersätta människors kostnader för hotell, måltider och annat när regeringarna är de som strulat till det här, sade O'Leary till det irländska public service-bolaget RTE.

Ryanairs nya giv står i strid med EU:s förordningar som garanterar flygpassagerares rättigheter i hela EU och ger dem rätt till ersättning för de kostnader som uppstår när man inte kommer hem i tid.

– Lagstiftningen är inte skapad för att täcka en period på sju eller åtta nätter när passagerare, som har betalat oss ett biljettpris på 20 eller 30 euro, sitter på hotell i sju eller åtta nätter med sina familjer och försöker få tillbaka över 1 000 euro från oss. Vi kommer inte att svara upp mot de räkningarna, säger Michael O'Leary.

/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!