Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Så luras du av mellandagsrean

- 28/12/2010, 09:01 -
... "Scheisseblåst".
1 av 4

... "Scheisseblåst".

INGVAR KARMHED / SvD / SCANPIX

MediaMarkts "momschock" visade sig vara en blåsning.
2 av 4

MediaMarkts "momschock" visade sig vara en blåsning.

MediaMarkt

Liksom Experts monsterrea.
3 av 4

Liksom Experts monsterrea.

Expert

Georg Georgsson i Göteborg känner sig...
4 av 4

Georg Georgsson i Göteborg känner sig...

TV4 Nyheterna

Expert och Media Markt blåser konsumenterna på konfekten. Konsumentverket: "Kalla rean för någonting annat". SE VIDEO!

– Ja, man känner sig blåst. De verkar anse att konsumenterna är scheissepuckad för att använda deras egna uttryck, säger Georg Georgsson i Göteborg till TV4 Nyheterna.

Georg har varit på Media Markt - lockad av det tyska elektronikföretagets budskap: 20 procents rea på allt i butiken. Under juldagen och annandagen stod han redo att slå till.

Men då var telefonen plötsligt 200 kronor dyrare än tidigare.

Säg ifrån om du är lurad

Nu uppmanar Konsumentverket kunderna att säga ifrån om man känner sig lurad - och branschen att byta namn på rean. Även om de saluför sin "rea" med ord som "prisbomb", "prischock", "momschock" eller något annat vilseledande.

För att få kalla utförsäljningen rea ska det enligt Marknadsföringslagen vara produkter ur det ordinarie sortimentet som säljs ut till väsentligt nedsatt pris under en begränsad period. Konsumentverket anser att priset ska ha legat på en fast nivå åtminstone en månad innan rean börjar.

Monsterrea med spökprodukter

Elektronikjätten Expert är en annan stor butikskedja som lockar in kunder i sina butiker med utlovad "monsterrea".

Men väl inne är det snarare spöklikt än monstruöst billigt. Butikshyllorna gapar tomma. Lockvarorna som förekommer i annonserna fanns ingenstans att finna, enligt Aftonbladet.

Expert pockar och lockar med tre heta annonsvaror:

*  En 46-tums tv för 6 799 kronor: Som tog slut redan under annandagen, enligt en försäljare.

*  En systemkamera för 2 499 kronor: De 300 som beställts var redan slutsålda, enligt en försäljare.

*  En tvättmaskin för 2 499 kronor: Slutsåld.

Förbjudet - men kan friskriva sig

– Det kan nog förekomma att vi sålt slut i vissa butiker. Vi blev lite tagna på sängen av den starka försäljningen under juldagen. Men man kan nog räkna med att de här produkterna eller likvärdiga finns i butik igen senare under veckan, säger Lars Jungerth, marknadschef på Expert, till Aftonbladet.

Att locka kunder till butiken med superbilliga varor som sedan inte finns på plats är egentligen förbjudet.

Men en dom från marknadsdomstolen (2007:5) gör det möjligt att erbjuda konsumenten en likvärdig vara om den utannonserade varan inte finns, förklarar Marek Andersson på Konsumentverket.

– De kan friskriva sig genom att tydligt ange att det är ett begränsat erbjudande, att det bara finns ett fåtal varor – eller genom vara beredd att erbjuda en fullt likvärdig produkt till samma förmånliga pris, säger han till Aftonbladet.

– Man får ju göra en rimlighetsbedömning, exempelvis om man är en av de första kunderna eller om man kommer sent på dagen.