Spotifys monopol kommer vara ett minne blott

- 08/05/2011, 09:03 -

Lovade Spotify något som de inte tänker hålla? Eller är vi bortskämda om vi vägrar acceptera att "ingenting är gratis"?

Det har bara gått några dagar. Men förändringen i gratislyssnandet markerar någonting som ingen kunnat blunda för. Spotify måste bli lönsamma. Gratis är gott och erbjuds det så är vi många som väljer det. Kanske fler än vad Spotify trodde? Eller var det hela bara en kall ekonomisk beräkning från början av Daniel Ek: Få alla att bli beroende av Spotify, stryp sedan gratistjänsten och tvinga kunderna att börja betala?

Den första maj började Spotify att strypa flödet för gratisabonnenterna. Nu kan de som har ett gratisabonnemang endast lyssna på musik tio timmar per månad. Eller 200 låtar. Och varje låt får bara lyssnas på fem gånger.

Snart kommer de inte att kunna lyssna på musik över huvud taget, befarar många. Från Spotifys håll är det dock tyst om det.

Spotifys CCO (Chief Content Officer), Ken Sparks, försöker lugna ner stormen;

"Vår högsta prioritet är att behålla gratistjänsten, vilken gjort Spotify så populär. Men som saker är behöver vi anpassa tjänsten för att se till att alla får tillgång till legal musik", säger han enligt bloggen tkj

Kan man byta ut "anpassa" mot "ta betalt" är den stora frågan? Och vem kommer i så fall att tjäna på det? Skivbranschen, Spotify själva eller den illegala nedladdningen?

– Spotifys monopol på digitalt lyssnande kommer att vara ett minne blott, säger frilansjournalisten Sam Sundberg, som är medförfattare till boken "Piraterna – De svenska fildelarna som plundrade Hollywood", till Nyheter24.

Men det betyder inte att Spotify kommer att strypa gratistjänsten helt. Den är för viktig för företaget, inte minst på grund av delningen via facebook, bloggar och twitter.

– Samtidigt har de inget val. De måste minska gratisdelen. Pengarna från reklamen är inte tillräckligt mycket för skivbolagen för att de ska tillåta Spotify att äntra USA-marknaden.

Men en konsekvens av det som nu sker är att den illegala fildelningen av musik kommer att öka, tror Sundberg. Samtidigt är det någonting som är svårt att hindra.

- Skivbolagen dikterar förstås villkoren på den legala marknaden. Via Spotify har de börjat få intäkter från kunder som tidigare funnits på den illegala marknaden. Därför har Spotify ett stort värde också för skivbolagen.

– Och jag tror att många Spotifyanvändare kommer att vara kvar och inse att det är värt att betala. Men jag tror som sagt att vi kommer att se en större konkurrens. Dels vad gäller kostnad och klienter, men också ljudmässigt, avslutar Sam Sundberg för Nyheter24.