Spotifykonkurrent anmälde skivbolagen

- 09/05/2011, 16:01 -
1 av 4

PONTUS LUNDAHL / SCANPIX

2 av 4

3 av 4

4 av 4

- De skapade ett oligopol. I dag har de fullständig kontroll över marknaden.

Spotify var lösningen på allt. Äntligen skulle den illegala fildelningen av musik strypas, artisterna kunna försörja sig och konsumenterna få tillgång till all världens musik. Gratis. Bilden av det unga, pigga och framgångsrika svenska IT-företaget tycktes vara verklig. I dag är verkligheten en annan. Men Carin Dreifeldt visste det redan från början.

 

Låg i förhandlingar med skivbolagen

Hon är vd för en annan nätbaserad musiktjänst - Chilirec - som startade lite innan Spotify. Och ungefär samtidigt som Spotify låg i förhandlingar med de stora skivbolagen gjorde även Chilirec det.

– Jag såg ju direkt att villkoren var orimliga. Med affärsmodellen som erbjöds stod det klart att konsumenterna till slut skulle vara tvungna att betala och att pengarna skulle hamna i skivbolagens fickor, säger Carin Dreifeldt till Nyheter24.

När så Chilirec började förhandla om avtalen visade de fyra stora skivbolagen – Universal, Sony, EMI och Warner – upp en enad front. För Dreifeldt rådde det inga tvivel. När sedan fyra liknande mejl damp ner i inkorgen ungefär samtidigt med samma budskap samtidigt som alla bolagen undertecknat avtal med Spotify stod det klart.

 

Kartellbildning

– Om jag säljer en mobiltjänst och vänder mig till Telia och de går med på att köpa den endast om jag också säljer den till 3, Telenor och Comviq. Och att de tillsammans också ska äga delar av företaget, vad skulle du kalla det?

Kartellbildning, hävdar Dreifeldt utan att tveka.

- De skapade ett oligopol. I dag har de fullständig kontroll över marknaden.

Carin Dreifeldt anmälde skivbolagen till Konkurrensverket. Men visste egentligen redan från början att hennes företag aldrig skulle ha vare sig råd eller tid att driva en process mot skivbolagen. Men hoppades att Konkurrensverket själva skulle få upp ögonen för vad som skett. I stället begärde advokaterna på Konkurrensverket bevis i form av protokoll med underskrifter. Dreifeldt hade mejl och anteckningar från möten, vilket inte räckte.

 

Ett bolag dominerar marknaden

– Det konstigaste är kanske främst mediebilden av Spotify. Det har inte funnits något intresse att se de farhågor och konsekvenser som skapas när endast ett bolag tillåts dominera en marknad. Ingen har ställt frågan: Varför är det så?

Hur ser du på framtiden nu när Spotify infört begränsningar i gratislyssnandet? Kan det bli så att konkurrensen därmed uppstår naturligt?

– Jag hoppas att Spotifys begränsningar i provlyssnandet nu gör att dörren äntligen öppnas för fler nättjänster där de stora intäkterna hamnar hos skaparna av musik, inte bara hos skivbolagen.