Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Eric Rosén: McDonalds kommer inte sparka personalen - ännu

1 av 1

Keith Srakocic/AP/Scanpix

Nyheter | 16/05/2011 19:17

Rykten om att kassapersonalen ska ersättas av maskiner än så länge överdrivna.

Kan man lita på McDonalds? Nej, det tror jag inte att man kan göra generellt, lika lite som man kan lita på besked från andra företag stenhårt pressade att öka redan stora vinster ännu mer.

Men när de nu på svenska McDonalds säger att de touchscreen-enheter och nya betalningslösningar som ryktas hota tusentals jobb bara i Sverige, då tror jag ändå att McDonald's presschef Frida Berg är uppriktig i sin dementi. McDonald's lär inte ha några omedelbara planer på att sparka en vansinnig massa personal och ersätta dem med datorer. Några jobb lär inte försvinna.

Ännu.

I Storbritannien ska 1 200 McDonalds-restauranger utrustas med den nya tekniken, enligt Financial Times, och när jakten på den billigaste burgaren fortsätter är det egentligen den enda logiska utvecklingen.

Det är inte som att folk ens i dag går på McDonalds för interaktionen med den härliga personalen. Därmed inte sagt att de inte är duktiga, det är de ju nästan utan undantag, men de är extremt stressade, belastade och ständigt på väg till nästa arbetsuppgift. De har redan robotmässiga krav på sig. Och kan McDonald's på sikt få kunden att utan gnäll trycka in sin beställning på egen hand och sköta betalningen själv innebär det många sköna extrakronor i vinst. Då är alternativen få, då måste man nästan . Sådan är marknadens logik.

Än så länge är det dock en viktig del av McDonalds varumärke, de säljer fortfarande burgare delvis baserat på att de är en arbetsgivare med rykte om sig att låta folk avancera och få ökat ansvar och bättre positioner, oavsett etnicitet eller kön. Ryktet är dock skamfilat efter reportage om deras arbetsvillkor och löner. Den dag det inte längre är ett säljargument att ha en stor och mångfacetterad personalskara, och inte längre behövs ur kundsynpunkt, kommer många förstås få lämna.

Vi får se hur lång tid det tar bara.