Här på stationen i Kumla lämnades Nema helt själv.
Här på stationen i Kumla lämnades Nema helt själv. - Foto: Conny Sillén / SCANPIX

SJ-konduktör begick inte tjänstefel när hon tvingade av elvaåriga flickan

"Man kan väl säga så här att jag vill inte säga att hon har gjort fel."


Detta har hänt

Det var i början på augusti som 11-åriga Nema tvingades av tåget när hon inte kunde uppvisa giltigt färdbevis.

Kvar på tåget fanns hennes storasyster med biljetterna men då konduktören kom förbi var hon vid tillfället på toa.

– De trodde hon var 17-18 år och då är man knappast att betraktas som barn, sa Sven-Ingvar Håkansson, pressinformatör, till Nyheter24 då.

När tåget sedan rullade vidare från Kumla blev Nema lämnad kvar ensam på perrongen utan att någon från SJ tog hand om henne.

Därefter försvann hon spårlöst och var borta hela kvällen och natten innan polisen hittade henne dagen.

Det visade sig då att 65-åriga Gabrielle Ehnemark tagit hand om Nema och låtit henne sova i hennes hem under natten.

Historien slutade lyckligt när polisen dagen efter hittade Nema tillsammans med Gabrielle Ehnemark.

KUMLA. Konduktören som tvingade av elvaåriga Nema från tåget i Kumla, i en mycket uppmärksammad händelse i augusti i år, har börjat arbeta igen.

Detta efter att åklagaren konstaterat att det inte går att bevisa att det har begåtts något tjänstefel. Inte heller SJ kan se att tågvärden gjorde något fel som lämnade kvar elvaåringen ensam på perrongen.

– Man kan väl säga så här att jag vill inte säga att hon har gjort fel. Jag kan inte alla omständigheter kring det här, säger SJ:s personaldirektör Peter Blomqvist, till Nyheter24.

Vad tycker du om åklagarens beslut?

– Det är ju en bedömning som de har gjort nu och den accepterar vi självklart. Vi är väl medvetna om att våra anställda hamnar i svåra situationer.

Men trots att de inte kan säga helt klart att ett fel har begåtts har SJ lärt sig av misstaget och väljer nu själva att förändra de egna rutinerna i tre steg.

Det första man gör är att öka utbildningsinsatserna för att hantera situationer ombord på tåget. Det andra är att tydliggöra instruktionerna för tågvärden och det tredje är att rutinerna krin försäljning av biljetter på tågen ändras.

SJ har även kompenserat elvaåriga Nema och hennes familj i efterhand. Men exakt vad SJ har gjort vet inte Peter Blomqvist.

– Man har haft kontakt med familjen och de är nöjda, säger han till Nyheter24.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!