Godistillverkaren Cloetta har utlovat budskap som kärlek, lycka, puss och kram på sina Plopp-godisar. Men i förpackningarna har varken ord som kärlek eller lycka funnits och flera konsumenter känner sig lurade av reklamkampanjen.
Cloetta har därför anmälts till Konsumentverket för vilseledande reklam och ojust marknadsföring. Bland annat av en kvinna som köpt flera godispåsar av den storsäljande chokladen till sitt bröllop.
- Detta var tänkt till godisbuffén på vårt bröllop så man blir lite snopen då just kärlek var det vi var ute efter och inte fick ett enda, skriver kvinnan till konsumentverket.
Nu tvingas även Cloetta att stänga ner tre av sina godisfabriker. Enligt Svenska Dagbladet beror det på konkurrensen inom godismarknaden. Cirka 345 anställda berörs av nedstängningen, varav cirka 150 i Gävle, 140 i Aura, 30 i Alingsås och 25 i lagerverksamheten.