Fem av de största sajterna omsätter tillsammans 200 miljoner kronor om året - en siffra som ökar.
1 av 2
Fem av de största sajterna omsätter tillsammans 200 miljoner kronor om året - en siffra som ökar. - Foto: Bertil Ericson / SCANPIX
Dejtandet på nätet har blivit allt vanligare - och en allt mer lukrativ bransch.
2 av 2
Dejtandet på nätet har blivit allt vanligare - och en allt mer lukrativ bransch. - Foto: ODED BALILTY / AP / SCANPIX

Nu ska dejtingsajterna stoppas från att locka med "gratis"

NYHETER24 GRANSKAR DEL 2. Först registrerar du dig - sen måste du betala för att kunna ta kontakt med andra. Anmälningarna mot dejtingsajterna blir allt fler och nu vill Konsumentverket att flera bolag ska ändra sin information.


Inte bara sajterna som "luras"

Användare som sockrar sina profiler, lägger upp retuscherade bilder och liknande diskuteras givetvis minst lika mycket som själva sajternas "knep". Lisa Bjerre tycker att man ska vara ärlig, men ändå "framställa sig i positiv dager". Att ljuga om karriär, intressen eller annat slår dock tillbaka på personen själv.

– Förr eller senare kommer sanningen fram. Man förlorar både förtroende och det är pinsamt, säger hon.

Nästa del i granskningen handlar just om hur du blir lurad av andra användare i nätdejtingens djungel.

INTERNET. På nätet fylls forum, bloggar och kommentarsfält av kritiska användare som tycker att dejtingsajterna luras med att de är gratis när de flesta egentligen kostar hundratals kronor i månaden.

Ska du exempelvis kunna skicka meddelande till andra medlemmar på match.com, den största sajten, krävs det att du betalar en månadsavgift på mellan 129 och 349 kronor. Ändå står det "bli medlem utan kostnad", "registrera dig gratis här" eller liknande med stor text på hemsidan. Något som fått Konsumentverket att agera.

– Vi har skrivit till flera bolag och bett att de ska ändra sina villkor. De måste bland annat berätta vad tjänsten innehåller och kostar, säger Camilla Tellås, jurist på Konsumentverket, till Nyheter24.

"Gammalt knep som använts jättelänge"

Anmälningarna mot dejtingsidor till myndigheten hamnade 2011 på 90 stycken och har hittills i år nått upp till 35. För bara fyra år sedan var siffran för hela året 16. I fjol fick både match.com och firstdate.com kritik från Konsumentverket, de förstnämnda för att de felaktigt använde ordet "gratis", de andra för felaktig statistik.

På match.com går det ännu att läsa att man kan bli medlem utan kostnad, något som ses på flera sajter. På exempelvis Mötesplatsen är man dock tydligare.

Att säga att något är gratis för att sedan börja kosta pengar är dock inget nytt.

– Det är ett gammalt knep som använts jättelänge även i andra sammanhang. Bra eller dåligt - det fungerar, säger psykologen Mattias Lundberg till Nyheter24.

Han tror att den lilla ansträngningen som det innebär att skapa en profil ganska lätt kan locka många att sedan fortsätta till att bli betalande medlemmar. Månadsavgiften fortsätter dessutom ofta dras om användaren själv inte aktivt säger stopp.

Nödvändigt för sajterna?

Lisa Bjerre har medförfattat boken "Nätdejting - allt du behöver veta". Hon anser att "knepet" är nödvändigt för att dejtingsidorna ska ha någon chans att locka medlemmar.

– Det är svårt att erbjuda en tjänst om du inte vet vad du får. Jag tror att man måste låta användarna kolla runt lite och se vilka andra som är medlemmar först, säger hon till Nyheter24.

Även om många kanske förberett sig på att behöva betala kan det ställas på sin spets.

– Det kan ju vara så att man tar emot ett mejl som man måste betala för att kunna läsa, säger Bjerre.

/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!