Måndag 27 Sep
Stockholm

Sas slarvade bort Jespers rullstol

Jesper, 23, på flygplatsgolvet efter att hans rullstol slarvats bort.
1 av 4
Jesper, 23, på flygplatsgolvet efter att hans rullstol slarvats bort. Foto: Albin Zetterwall / Privat
2 av 4
Jespers inlägg på Facebook.
3 av 4
Jespers inlägg på Facebook. Foto: Faksimil
På onsdagen drabbades Sas och alla andra av snökaoset i Stockholm som stundtals stängde Arlanda.
4 av 4
På onsdagen drabbades Sas och alla andra av snökaoset i Stockholm som stundtals stängde Arlanda. Foto: Johan Nilsson / SCANPIX

Jesper Sandström kom hem till Luleå efter en resa till Bryssel. Men hans rullstol försvann på vägen - nu använder han sig av Facebook för att få uppmärksamhet kring händelsen.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
"Dela och gilla så mycket vi kan"

Ur Jespers inlägg:

"Det här är helt oacceptabelt och drabbar mig på ett så fruktansvärt tråkigt och omfattande sätt. Inte bara har jag blivit av med kläder och väska för tusentals kronor, jag kan inte ta mig utanför dörren själv.

Jag är verkligen inte den som klagar i onödan, men jag lägger upp denna bild i hopp om att den ska spridas och att SAS ska tvingas till att kompensera mig, oavsett vad deras villkor säger. Det är en sak att förlora lite kläder, en helt annan sak att förlora hela sin rörelsefrihet. 

Dela och gilla så mycket vi kan - så får vi hoppas på att detta aldrig någonsin händer igen!"

LULEÅ. Resan Bryssel tur och retur blev ett helvete för rullstolsburne Jesper Sandström, 23. Först försvann hans resväska spårlöst på vägen ner - sen när han kom hem hade Sas tappat bort hans rullstol.

– Jag vet inte vad som har hänt. När jag kom till Luleå flygplats var den helt enkelt inte där, säger han till Nyheter24.

Vill få spridning för att pressa Sas

I stället fick han en lånerullstol som är byggd för att köra människor i. Han kunde därför inte styra den själv utan behövde hjälp. Samtidigt har Sas sagt att det är oklart om det finns möjlighet till kompensation för kläderna och stolen. Därför har han nu vänt sig till Facebook, med en bild på sig själv liggandes på flygplatsgolvet.

– Jag tror det är bra att få spridning i sociala medier så att de inte kommer undan utan lite press, säger Sandström.

Om rullstolen helt försvinner är Sas skyldiga enligt Montrealkonventionen att ersätta kostnader på upp till cirka 11 000 svenska kronor, enligt Sas presschef Malin Selander. Men om det "bara" dröjer innan den hittas finns inga bestämmelser.

– Då gör man en individuell bedömning, vi har en hel avdelning som jobbar med sådana här fall, säger Selander till Nyheter24 och ber om kontaktuppgifter till Sandström för att komma till en lösning.

"Har ingen aning"

Han kom hem sent på onsdagskvällen och skrev direkt ett långt brev till Sas som han ännu ej fått svar på. Och han vet fortfarande inte var kläderna eller rullstolen är.

– Nej, jag har ingen aning, säger han.

På väg till Bryssel hade Sandström fäst sitt handbagage på rullstolen. När han landade var väskan med kläderna borta och eftersom det var oklart om han kunde få kompensation hade han på sig smutsiga kläder i fyra dagar.

Kommentera
Kopiera länk
Dela