Måndag 25 Okt
Stockholm

Så blir du av med julens extrakilon

Personlige tränaren och hälsovetaren Mårten Nylén delar med sig av sina tips över hur du blir av med julkilona.
Personlige tränaren och hälsovetaren Mårten Nylén delar med sig av sina tips över hur du blir av med julkilona. Foto: Linnea Frank

Efter julens och nyårets firanden med en massa mat är det lätt hänt att man lägger på sig några kilon. Personlige tränaren och hälsovetaren Mårten Nylén tipsar om hur du kommer i form igen.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Mårten Nyléns fem tips för att komma igång

Många börjar träna men ger lätt upp efter ett kort tag eftersom man mentalt inte riktigt sätter sig in i det hela tillräckligt. Mårten Nylén delar med sig av fem tips för att du inte ska ge upp med träningen.


1. Bestäm dig. Vill man så kan man, och för att det ska hålla i längden måste det alltid finnas ett "varför" samt börja med "Jag vill.."
2. Fastställ ditt individuella utgångsläge. Många gör felet att inte utgå från sig själv och sina egna förutsättningar.
3. Sätt mål och delmål. För att veta vart du ska och vill uppnå måste du sätta mål och delmål. Jag tycker aldrig att det är fel att sätta höga mål men målen måste alltid vara realistiska och uppnåbara och ju högre mål du satt desto fler delmål bör du ha.
4. Utforma handlingsplanen. Den måste alltid vara realistisk och utförbar. Använd träningsformer du klarar av och tycker är roliga och se över saker helhetsmässigt. Dvs att du även ser över kost, sömn och stress.
5. Starta idag. Skjut inte på saker och vänta på det där "rätta" tillfället som kanske aldrig kommer.

Mer information om Mårten Nylén hittar ni här.

 I går var det nyårsdagen. Dagen då alla pizzerior går på högvarv och troligtvis drar in mest pengar under hela året. Veckan innan det var det julafton med efterföljande juldagen och annandagen. Samtliga av ovan nämnda dagar innebär oftast en sak: Matfrossa!

Som en följd av detta är det då inte helt ovanligt att man lyckas lägga på sig ett och annat kilo. Men hur gör man då för att komma tillbaka i normalform igen? Nyheter24 har pratat med Mårten Nylén, personlig tränare och hälsovetare.

– Har man försatt sig i denna sits måste man först återskapa balansen och bästa sättet är att se till att motionera regelbundet och äta näringsriktig mat. Smartaste sättet är dock att inte hamna i denna sits alls utan se till att kontrollera och fördela energiitaget oavsett bättre eller sämre mat, säger Nylén.

Skapa en smart och aktiv livsstil

Nyléns bästa tips är enligt honom att skapa en smart och aktiv livsstil. Gör man det behöver man inte bekymra sig så mycket för problematiken med extra kilon över jul och nyår.

– De vanligaste bortförklaringarna är att man inte har tid att träna eller att man inte har förutsättningarna. Helt fel, för alla kan skapa sig en god hälsa och det handlar om val och prioriteringar, säger han och fortsätter:

– Några andra enkla tips som lite hjälp på vägen kan vara att skaffa sig en träningspartner, nya snygga träningskläder eller ny bra peppande musik.

"Många proppar i sig fel mat"

Att det är vanligt förekommande att vi under jul och nyår proppar i oss en massa onyttigheter är även något som Nylén bekräftar och ser som ett vanligt problem.

 – Många proppar i sig fel mat och allt för mycket godsaker över jul och nyår och kallar det att ”unna sig”. Då det handlar om att skapa och hitta en balans är det smartaste sättet att hålla balans även över högtider. Man kan ”unna sig” andra saker som inte kretsar kring mat.

Nylén förklarar att även om han får många förfrågningar om hjälp året runt så ökar antalet personerer som vill ha diettips runt jul och nyår. Men när det gäller honom själv har de enda extra kilon som tillkommit under de senaste veckornas jul- och nyårsfirande endast varit muskler.

 – Jag anser att man skapar sin livsstil och min livsstil är nog ganska extrem för de flesta. Jag snittar tretton pass per vecka året om och då det blir julledighet så har man ju ännu mera tid för träning. Julikilon är i mitt fall endast rena muskler om jag har för avsikt att gå upp i vikt.

 – Om jag ska ge ett sista tips så är bästa lösningen att hålla sig aktiv året om och att prioritera sin hälsa och välmående, säger Nylén.

Kommentera
Kopiera länk
Dela