Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
31
reaktioner idag

Kunder rasar mot H&M på Facebook

Efter att onsdagens program av Uppdrag Granskning avslöjat att klädjätten H&M låtit kränkande kommentarer mot privatpersoner ligga kvar på företagets Facebook-sida, rasar nu kunder: "Sluthandlat på H&M".

Flinar Miriam Tappert verkligen eller är hon bara nervös?

H&M försökte på torsdagskvällen lugna de röster som uttryckt sitt missnöje, med ett meddelande på sin Facebook-sida: 

"Med anledning av Uppdrag Gransknings program. Vi tycker att det är oacceptabelt att det har förekommit kränkande kommentarer på vår Facebook-sida och det är något som vi tar starkt avstånd ifrån. Vi är oerhört ledsna och beklagar att det har skapat obehag hos de som gjorde de ursprungliga inläggen på vår sida...", skrev H&M.

Men det var inte tillräckligt för de personer som en gång i tiden like:at H&M på Facebook. I nuläget har cirka 648 personer svarat H&M och kommentarerna fortsätter flöda in. Kunderna berättar att de är besvikna, arga och oförstående till hur företaget kunde vänta i en hel månad innan de tog bort vissa Facebook-kommentarer, som:

”Vill du bli förnedrad, för jag pissar dig jättegärna i ansiktet” 

eller:

”Nu tänker jag våldta dig och be H&M trycka en tröja med mitt ansikte på”

I Uppdrag Granskning var det ansvarig för sociala medier, Miriam Tappert, som fick stå till svars för H&M:s lata hantering av näthatet som pågått helt ostört i Facebook-gruppen. 

– Det var ett sånt stort flöde som kom in på en gång, det var tusentals kommentarer som inte vi hade möjlighet att hantera, sade hon i teverutan.

Det är en av många kommentarer som nu fått kunderna att hacka lite extra på just Miriam Tappert.

"Miriam Tappert- Globalt ansvarig för sociala medier- vilken pinsam intervju på uppdrag granskning. SÅ dåligt!"


"Jag får intrycket att H&M:s representant ljuger inför kameran, vilket är än värre än den dåliga hanteringen av ärendet från början"


"Miriam Tappert borde nog bli av med sitt jobb tycker jag. Om hon är ansvarig för sociala medier på erat företag verkar det ju helt klart som hon tappat kontrollen..."


"Ska bli intressant att se vad H&M gör nu! Krismöte,säkerligen! Och vem ska dom nu skicka fram för att rädda sitt "ansikte"? Miriam Tappert är väl rökt nu efter Uppdrag Granskning? Raderat 3000 kommentarer? Jo,Jo....Och låtit 1000 vara kvar,då,eller? Kul,H&M!"


Så hur tänker H&M motverka den här sortens snedsteg i framtiden?

PÅ H&M:s pressavdeling meddelar Marie Rosenlind till Nyheter24 att Miriam Tappert själv är på tjänsteresa. Men de välkomnar en debatt i ämnet näthat:

– Personerna som gör dessa kränkande inlägg har brutit mot våra och Facebook:s regler, man ska heller inte glömma att de som gjort de olämpliga inläggen också har ett ansvar, säger hon.

– Vi ser att kommentarer av det här slaget dessvärre är ett generellt problem i samhället. Vi välkomnar därför en debatt kring detta och även en instans som kan ta ett större grepp om dessa frågor.

Mer:

Mina kvinnliga kollegor ger näthatarna uppmärksamhet