Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Nestlé tog dubbelt betalt för kaffekapslarna - fick inte pengarna tillbaka

- 27/02/2013, 15:13 -
Trots flera samtal med kundtjänsten fick Max Lind ingen hjälp.
1 av 3

Trots flera samtal med kundtjänsten fick Max Lind ingen hjälp.

Scanpix / Faksimil

Pengarna drogs två gånger.
2 av 3

Pengarna drogs två gånger.

Faksimil

Nu har han polisanmält händelsen.
3 av 3

Nu har han polisanmält händelsen.

Faksimil

Max Linds konto debiterades två gånger när han handlade kaffekapslar på Nestlés webbshop. Trots att det har gått flera veckor har han inte fått tillbaka sina pengar.
– De i kundtjänsten behandlar mig som ett barn. Jag förstår inte vad som ska vara så svårt, säger han till Nyheter24.

Max Lind, 30, bestämde sig för att slå till på kaffemaskinen Dolce Gusto på mellandagsrean. Den 5 januari beställde han kaffekapslar från Nestlés nätbutik och pengar drogs från hans konto. Men en månad senare drogs samma summa igen - trots att Max inte beställt några fler kapslar.

– Jag har ringt till kundtjänst flera gånger och skickat mejl. Men ingen vill hjälpa mig eller svara på när jag får tillbaka mina pengar, säger Max till Nyheter24.

– Ingen kan svara på när jag får tillbaka mina pengar. När jag ber att få prata med en chef så får jag höra att de inte är inne eller att de är sjuka.

"Borde erkänna att de gjort fel"

I ett mejl till Max skriver företaget som har hand om kundtjänsten att pengarna bara har reserverats på hans konto och att de försöker lösa problemet. Men nu har det gått flera veckor sedan första kontakten.

– Min bank säger att pengarna har dragits. Företaget borde erkänna att de gjort fel och lämna tillbaka mina pengar, säger Max och fortsätter:

– När jag pratade med en person i kundtjänsten fick jag höra att det har hänt fler personer.

"Vill gärna hjälpa kunden"

När Nyheter24 ringer upp Nestlés informationschef Marie Louise Elmgren beklagar hon det som inträffat.

– Det är tråkigt att höra. Så ska det inte gå till, säger hon och fortsätter:

– Kontakten med kunder och betalning går genom ett annat företag. Så vi får kontakta dem och se vad som har gått fel så att det inte händer igen.

Marie Louise Elmgren säger att de ska inleda en utredning.

– Det är inte vår intention att kunder ska känna sig dåligt behandlade eller att det ska dras pengar som inte är rätt. 

– Jag vill gärna hjälpa kunden och säkerställa så att han får tillbaka sina pengar, säger hon.

Polisanmäler företaget

Trots löften om hjälp tycker Max att det är för sent.

– Jag blir så trött. Nu vill de hjälpa till när media ringer, säger han och fortsätter:

– Jag är arg och förbannad. De har förlorat mig som kund.